سرعت غذا خوردن چگونه بر میزان قند خون اثر می‌گذارد؟

غذا خوردن آهسته‌تر باعث می‌شود از پُرخوری جلوگیری شود

عکس تزئینی - تصویر دو شخص که در خیابان مشغول غذا خوردن هستند - Canva

تند غذا خوردن مشکلات موقت و ناراحتی گوارشی در پی دارد و علاوه بر این می‌تواند تاثیرهای درازمدت داشته باشد.

به گزارش وری‌ول هلت، تند غذا خوردن همیشگی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را افزایش می‌دهد.

وقتی صحبت از دیابت نوع دوم می‌شود، عوامل متعددی مانند وزن اضافی بدن، ژنتیک، سن، میزان فعالیت بدنی، سیگاری بودن یا نبودن، و رژیم غذایی به ذهن می‌آید. اما کمتر کسی به نحوه غذا خوردن یا سرعت خوردن می‌اندیشد.

بنا بر یافته‌های پژوهشی، کسانی که تندتر غذا می‌خورند، در مقایسه با افرادی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم باشند.

دیوید کریل، متخصص تغذیه غدد درون‌ریز و روان‌شناس در کلینیک کلیولند، در گفت‌وگو با وری‌ول هلت می‌گوید: «یافته‌های همه پژوهش‌ها یکسان نیست. اما با توجه به پژوهش‌های منتشرشده، به‌نظر می‌رسد وقتی تند غذا می‌خوریم، قند خون نیز تندتر افزایش می‌یابد.»

بنا بر توضیح او: «‌وقتی آهسته‌تر غذا می‌خوریم، کمتر پُرخوری می‌کنیم. در بیشتر موارد، مدتی طول می‌کشد تا مغز ما پیام سیری را دریافت کند. بنابراین، کاهش سرعت غذا خوردن باعث می‌شود زودتر احساس سیری کنیم.»

تند غذا خوردن چگونه خطر دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد؟

میزان گرسنگی معمولا بر سرعت غذا خوردن تاثیر دارد.

آلیسا رامزی، متخصص تغذیه، که کتابی نیز در همین رشته نوشته است، می‌گوید: «من متوجه شده‌ام وقتی که کسی برای مدتی طولانی غذا نخورده‌ است، سرعت غذا خوردنش بیشتر است. وقتی که بین وعده‌های غذایی فاصله زیادی می‌افتد، قند خون بدن کاهش می‌یابد. همین باعث تندتر غذا خوردن می‌شود، که به‌دنبال آن، قند خون بدن نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد.»

این افزایش میزان قند خون طی این مدت ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. افزایش سرعت غذا خوردن همچنین بر پرخوری اثر می‌گذارد که خطر چاقی را در پی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامزی در این‌باره می‌گوید: «در برخی پژوهش‌ها ارتباط بین سرعت غذا خوردن و ابتلا به دیابت نشان داده شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تند غذا خوردن مستقیما باعث دیابت می‌شود موجود نیست. ابتلا به دیابت تحت تاثیر عوامل زیادی است که بسیاری از آن‌ها از اختیار ما خارج‌ است.»

فواید آهسته غذا خوردن

بنا به گفته کارشناسان، غذا خوردن آهسته‌تر باعث می‌شود از پرخوری جلوگیری شود. بنابراین، اگر تلاش دارید وزنتان را کم کنید، این روش موثر است.

به‌نظر متخصصان، با آهسته غذا خوردن، به رنگ و طعم و بافت غذا بیشتر دقت می‌کنیم. همچنین، آهسته غذا خوردن از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

با تند غذا خوردن، هوای بیشتری می‌بلعیم. به همین دلیل، گاز بیشتری وارد معده می‌شود که ایجاد ناراحتی می‌کند. همچنین، تند غذا خوردن باعث ایجاد احساس «سیری نامطلوب» می‌شود که برای افرادی با شرایط سلامت خاص ضرر دارد.

رامزی می‌گوید: «‌آهسته‌تر غذا خوردن به هضم و جذب غذا کمک می‌کند، زیرا وقتی غذا را به‌مدت طولانی‌تری می‌جوید، کار معده کمتر می‌شود.»

او تاکید می‌کند که توجه به میزان قند خون نه‌تنها برای افراد مبتلا به دیابت، بلکه برای همه افراد ضروری است.

رامزی می‌گوید: «راه‌حل این است که آن‌قدر گرسنه نمانید که سرعت غذا خوردن را زیاد کنید. در عوض، غذا خوردن منظم در طول روز کمک می‌کند که قند خون را متعادل نگه دارید و از گرسنگی جلوگیری کنید.»

چگونه مراقب سرعت غذا خوردن باشیم؟

توجه به سرعت خوردن غذا خوب است، اما باید دانست که کاهش سرعت در وعده‌های غذایی لزوما خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت و چاقی را، که تا حد زیادی به ژنتیک وابسته‌اند، کاهش نمی‌دهد.

اما اگر همیشه تند غذا می‌خورید، چند راه برای کاهش سرعت غذا خوردن وجود دارد.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها ایجاد وقفه حین خوردن، یا همان استراحت در بین لقمه‌های غذا است. بر همین مبنا، هر از گاهی بین لقمه‌ها قاشق و چنگال را کنار بگذارید.

استفاده از وسایلی که برای شما تازه و متفاوت است، مانند دوچوبه غذاخوری (چاپ‌استیک)، نیز روش مناسبی است. حتی می‌توانید برای غذا خوردن از دست دیگرتان استفاده کنید.

تعیین مدت غذا خوردن نیز مهم است. مثلا برای خوردن شام می‌توانید ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید.

به توصیه کارشناسان، استفاده از این روش‌ها غذا خوردن را لذت‌بخش‌تر نیز می‌کند و رابطه مطلوب و مثبتی با غذا به وجود می‌آورد.

بیشتر از بهداشت و درمان