نحوه تهیه و مصرف تخم‌مرغ تاثیر مهمی بر سلامت دارد

تخم‌مرغ از ویتامین‌های آ، دی، ای و آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار است

عکس تزئینی -  ظرفی از تخم مرغ‌هایی که به صورت آب پز تهیه شده‌اند - Canva

در زمینه نحوه مصرف تخم‌مرغ و فایده این ماده مغذی و همچنین خطر افزایش کلسترول، همواره بحث و مناقشه‌های بسیاری میان کارشناسان و متخصصان تغذیه مطرح بوده است.

بنا به گزارش نیویورک‌پست، یک متخصص تغذیه ادعا می‌کند که مواد غذایی سرشار از پروتئین آنقدرها که می‌پنداریم، بد نیستند و همه چیز به نحوه تهیه و مصرف آن‌ها بستگی دارد.

دکتر کلیان پتروچی، متخصص پزشکی طبیعی و مشاور تغذیه، می‌گوید: «‌تخم‌مرغ مواد مغذی زیادی، از جمله ریبوفلاوین، آهن، زین، فسفر، فولات، کولین و برخی ویتامین‌‌های دیگر، زیر پوسته‌اش نهان کرده است.» 

کولین به ساخت غشاهای سلولی قوی و ارتجاعی کمک می‌کند و همچنین نقش مهمی در متیلاسیون (افزایش یا جانشینی گروه متیل به مولکول) ایفا می‌کند که در فرایند «فعال» و «غیرفعال» کردن ژن‌ها نقش دارد.

به گفته دکتر پتروچی:‌ «مطالعات نشان می‌دهد که تخم‌مرغ، کلسترول را به طرز مفیدی افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به پژوهش‌های اخیر، افزایش کلسترول در بدن لزوما به کلسترول غذایی که مصرف می‌کنیم، وابسته نیست.

با این حال، برخی تحقیقات هم بر ارتباط بین تخم‌مرغ و خطر ابتلا به بیماری قلبی دلالت دارند و مصرف آن را در حد اعتدال توصیه می‌کنند.

دکتر پتروچی هشدار می‌دهد: «باید مراقب خوراک‌هایی مانند سوسیس باشید که معمولا همراه با تخم‌مرغ برای صبحانه مصرف می‌کنید. این مواد به دلیل محتوای بالای چربی اشباع‌شده و سدیم، می‌توانند خطراتی برای سلامت در پی داشته باشند.»

طبق گفته کلینیک مایو، این مواد و نیز روغن‌های پخت‌و‌پز یا کره که برای تهیه خوراک‌های سرخ‌کردنی از تخم‌مرغ  استفاده می‌شود، در مقایسه با خود تخم‌مرغ، آسیب بیشتری برای سلامت در پی دارند.

در حال حاضر کارشناسان توصیه می‌کنند: بزرگسالان سالم می‌توانند با خیال راحت تا هفت تخم‌مرغ در هفته مصرف کنند، اما این دستورالعمل ممکن است به زودی تغییر کند.

جرلین جونز، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن قلب آمریکا، می‌گوید: «تخم‌مرغ از ویتامین‌هایی مانند ویتامین آ، دی، ای و آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار است و بنابراین، برای چشم و قلب مفید است. به همین دلیل، نباید از مصرف تخم مرغ غافل شوید.»

بیشتر از بهداشت و درمان