تعیین رئیس مجلس نمایندگان؛ جیم جردن به آرای موردنیازش نزدیک می‌شود

جردن باید موافقت برخی منتقدان را هم جلب کند تا به عدد ۲۱۷ برسد

جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو‌ــ Mandel NGAN / AFP

جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو، بر تعدادی از جمهوری‌خواهان که به پیشنهاد شدن او برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بدبین بودند، پیروز شد اما همچنان تعداد زیادی با او مخالف‌اند.

پیش از آنکه نمایندگان مجلس روز جمعه واشنگتن را ترک کنند، ۵۵ تن از اعضای کنفرانس جمهوری‌خواهان در یک رای‌گیری غیررسمی، برای ریاست مجلس به جردن رای مخالف دادند. تا روز دوشنبه، بسیاری از منتقدان پیشین او از جمله آن واگنر، نماینده جمهوری‌خواه میسوری، و مایک راجر، رئیس نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، اعلام کردند که از جردن حمایت می‌کنند.

با این حال برخی همکاران جمهوری‌خواه جردن با او بسیار مخالف‌اند. بسیاری از جمهوری‌خواهان نماینده مناطقی که به رئیس‌جمهوری جو بایدن رای داده‌اند، نیز تردیدهایی دارند. دان بیکن، نماینده نبراسکا، از این واقعیت که بسیاری از طرفداران جردن به عزل کوین مک‌کارتی رای دادند و حتی پیش از اینکه رای‌گیری انجام شود، جلو پیشنهاد ریاست مجلس استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان را گرفتند، انتقاد کرد.

او پیش از نشست عصر در زیرزمین ساختمان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت: «اساسا بحث احترام به روند مطرح است. بنابراین موضوع مهم برای من در جایگاه یک آمریکایی این است که ما به حاکمیت قانون و انصاف اعتقاد داریم و ما یک گروه کوچک از مردم داشتیم که قوانین ما را زیر پا گذاشتند و از شر کوین خلاص شدند و بعد یک گروه کوچک قوانین ما را زیر پا گذاشتند و سد راه استیو شدند.»

مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک، منطقه‌ای که بایدن در آن رای آورد، به سوال‌های ایندیپندنت در مورد جلسه زیرزمین ساختمان کنگره پاسخی نداد.

حامیان جردن گفتند که جمهوری‌خواهان طی آخر هفته از رای‌دهندگانشان چیزهایی شنیدند و شنیدند که چقدر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه از جردن حمایت کردند.

توماس ماسی، نماینده کنتاکی و یکی از متحدان جردن، بعد از این دیدار به ایندیپندنت گفت: «اما مردم آخرهفته به تماشای بازی‌های فوتبال رفتند و آخرهفته اتفاق‌هایی افتاد و آنچه شنیدند، لزوما این نیست که شما باید جردن را انتخاب کنید، بلکه باید به‌سرعت به پاسخی برسید و راه این کار هم رای دادن به جردن است.»‌

خوان سیسکومانی، نماینده آریزونا، ناحیه‌ای که به بایدن رای داده است، گفت که بیشتر رای‌دهندگان خواهان بازگشت به کار مجلس‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به ایندیپندنت گفت: «من تماس‌های طرفداران و مخالفان جردن را با هم دریافت می‌کنم. اما در بیشتر موارد، بازخورد اصلی که دریافت می‌کنیم این است که باید سر کارمان برگردیم.»‌

اما ویکتوریا اسپارتز، نماینده ایندیانا، گفت که رای او برای جردن تعیین‌کننده نیست و از این روند و آنچه تدابیر ارعاب نامید، انتقاد کرد.  

او گفت: «ما مردمی آزادی‌خواه‌ایم و مردم را تحت فشار عمومی قرار می‌دهیم.» و افزود از اینکه برخی حامیان جردن خواستار چالش‌های اولیه‌ [در سیاست آمریکا منظور زمانی است که در انتخابات مقدماتی یکی از اعضای حزب را خود حزب  به چالش می‌کشد] علیه جمهوری‌خواهانی شدند که به او رای منفی دادند، خوشش نمی‌آید.

رای‌گیری پیش‌ رو در حالی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان دومین هفته بدون رئیس را پشت سر می‌گذارد؛ این اتفاق بعد از آن رخ داد که مت گیتز، نماینده فلوریدا، پیشنهاد کناره‌گیری را ارائه کرد و هفت نماینده جمهوری‌خواه و تمامی نمایندگان دموکرات‌ برای برکناری مک‌کارتی از ریاست [مجلس] به او پیوستند.

جردن بعد از این نشست گفت که روز سه‌شنبه یک رئیس انتخاب خواهد شد. انتظار می‌رود رای‌گیری حوالی ظهر برگزار شود.

او به خبرنگاران گفت: «مردم آمریکا شایسته آن‌اند که کنگره و مجلس نمایندگانشان کار کند و تا وقتی رئیسی نداشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد. چند نفر دیگر هستند که می‌خواهند حرفشان شنیده شود، بعد از آن، فردا رای‌گیری خواهیم کرد.»‌

این در حالی است که در پی تهاجم مرگبار حماس به اسرائیل که کمی پیش‌تر در ماه جاری به درگیری اسرائيل در جنگ علیه غزه انجامید و چندین گروگان گرفت، کنگره امیدوار است بتواند بسته کمکی تصویب کند. جردن گفت که کنگره برای کمک به اسرائیل تلاش می‌کند. بایدن نیز اعلام کرد روز چهارشنبه به اسرائیل می‌رود.

با این حال برخی جمهوری‌خواهان همچنان مرددند. خوان سیسکومانی، نماینده آریزونا، ناحیه‌ای است که به بایدن رای داده است.

او در مورد ناحیه‌اش گفت: «به رای‌دهندگانم گفته‌ام که برای روسای مجلس کار نمی‌کنم، من با رئیس مجلس کار می‌کنم؛ هر که می‌خواهد باشد. من برای رای‌دهندگانم در حوزه ششم آریزونا کار می‌کنم.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان