اسکالیس از رقابت برای تصدی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا انصراف داد

استیو اسکالیس دلیل تصمیم خود را شکست اعضای حزبش در حل اختلافاتشان اعلام کرده است

استیو اسکالیس، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، در ساختمان کنگره آمریکا- SAUL LOEB / AFP

استیو اسکالیس، نماینده جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده، یک روز پس از اعلام نامزدی، از رقابت برای ریاست مجلس نمایندگان کناره‌گیری کرده است.

این نماینده ۵۸ ساله دلیل تصمیم خود را شکست اعضای حزبش در حل اختلافاتشان اعلام کرده است.

استیو اسکالیس، رهبر اکثریت، برای جایگزینی کوین مک‌کارتی، رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان، وارد رقابت با جیم جوردن، نماینده راست‌گرا شده بود. او با اینکه در مقایسه با رقیب، بخت بیشتری برای تصدی ریاست مجلس نمایندگان داشت، اما روز پنجشنبه تلاش‌ها در جمع‌آوری ۲۱۷ رای لازم برای پیروزی او در این رقابت به نتیجه نرسید و مجلس نمایندگان دهمین روز خود را نیز بدون رئیس سر می‌کند.

به گزارش رویترز، با افزایش نارضایتی‌‌های برخی جمهوری‌خواهان، استیو اسکالیس از شکاف موجود بین جمهوری‌خواهان انتقاد، و بر ضرورت انتخاب فوری رئیس مجلس تاکید کرد.

او گفت: «هنوز راه زیادی در پیش است.»

دومین بحران مجلس نمایندگاه درست ۹ ماه پس از انتخاب جنجالی پاتریک مک‌کارتری بروز می‌کند. هنگامی که محافظه‌کاران تندرو پس از ۱۵ دور انتخابات، درنهایت به ریاست مک‌کارتی رضایت دادند. بسیاری از جمهوری‌خواهان از انتخاباتی که در ماه ژانویه انجام شد با «عنوان نمایشی شرم‌آور» یاد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجلس بدون رئیس قادر به تصویب هیچ گونه لایحه یا تایید درخواست‌های کاخ سفید برای کمک‌های اضطراری نیست. کمک‌هایی که بنا به تعهد واشینگتن به اسرائیل، متحد اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، این‌روزها ضرورت آن بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است.

در همین حال، قانون‌گذاران کنگره با تعطیلی نزدیک دولت نیز روبرو شده‌اند. چراکه تنها یک ماه فرصت دارند تا قبل از تمام شدن پول، در مورد سطح هزینه‌های فدرال در سال ۲۰۲۴ به توافق برسند، و با وجود ادامه بحران رهبری در مجلس هیچ پیشرفتی نداشته‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد پیشرو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، در مصاحبه با رادیو فاکس‌نیوز گفته بود با اسکالیس به‌عنوان رئیس مجلس مخالفتی ندارد.

با این حال، او افزود: «استیو مردی است که با مشکل جدی سرطان روبروست، و باید به فکر بهبود خودش باشد.»

کوین مک‌کارتی ۱۰ روز پیش با موافقت اکثریت جمهوری‌خواهان از ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده برکنار شد. رویدادی که برای نخستین بار در تاریخ ۲۳۴ ساله کنگره آمریکا، این نهاد قانون‌گذاری را با خلاء رهبری روبرو و پرسش‌های مهمی را در زمینه چگونگی پیشبرد امور قانون‌گذاری مطرح کرد.

در پی آن، پاتریک مک‌هنری، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای شمالی، به‌طور موقت جای او را گرفت. او قرار بود تا ۱۱ اکتبر، زمان رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان، در این سمت باقی بماند. با گذشت دو روز از این تاریخ هنوز رئیسی برای مجلس انتخاب نشده است.

بیشتر از جهان