دولت آمریکا در یک قدمی تعطیلی؛ مک‌کارتی برای سومین بار در تصویب لایحه بودجه ناکام ماند

در صورتی که دولت تعطیل شود، چهارمین تعطیلی دولت در اول اکتبر در ۱۰ سال اخیر خواهد بود؛ از سال ۱۹۷۶ تا کنون نیز ۲۰ بار دولت‌های ایالات متحده تعطیل شده‌اند

کوین مک‌کارتی درحال صحبت با خبرنگاران در کنگره-REUTERS/Jonathan Ernst

کوین مک‌کارتی،‍ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه برای سومین بار در به رای گذاشتن بودجه دفاعی ایالات متحده در این مجلس ناکام ماند. درصورت تصویب نشدن لایحه بودجه، دولت آمریکا تا ۱۰ روز دیگر تعطیل خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با ۲۱۶ رای مخالف در برابر ۲۱۲ رای موافق مانع به رای‌گذاشتن لایحه بودجه دفاعی ۸۸۶ میلیارد دلاری شد. در این رای‌گیری پنج نماینده جمهوری‌خواه در مخالفت با این طرح به دموکرات‌ها پیوستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درصورتی که کنگره آمریکا تا پیش از اول اکتبر در تصویب یک قطعنامه کوتاه‌مدت مستمر (CR) یا لایحه بودجه سالانه ناکام بماند، دولت آمریکا در روز اول اکتبر تعطیل می‌شود.

در این صورت این چهارمین تعطیلی دولت در ۱۰ سال اخیر در اول اکتبر خواهد بود. کوین مک‌کارتی پس از شکست در رای‌گیری گفت: «همان راهبردی را که از ژانویه اتخاذ کردم، پی‌خواهم گرفت. تنها به کار خود ادامه دهید و تسلیم نشوید.»

این لایحه دفاعی پیش‌تر در روز سه‌شنبه نیز در رای‌گیری مشابه شکست خورده و در اوایل ماه جاری هم از دستورکار مجلس کنار گذاشته شده بود.

در سیاست ایالات متحده «تعطیلی دولت» زمانی رخ می‌دهد که کنگره در تصویب لایحه تامین مالی برخی یا همه سازمان‌های دولتی ناکام بماند و یا رئیس‌جمهوری از امضا چنین قانونی خودداری و آن را وتو کند.

بر اساس قانون مبارزه با کمبود بودجه که در سال ۱۹۸۲ به تصویب رسید، در این صورت دولت باید آژانس‌های دولتی متاثر از این کمبود را با مرخص کردن کارمندان غیرضروری و محدودکردن فعالیت‌ها و خدماتی که به امنیت ملی آمریکا مربوط نیست، تعطیل کند. 

از سال ۱۹۷۶ تا کنون، ۲۰ بار دولت‌های ایالات متحده تعطیل شده‌اند که طولانی مدت‌ترین آن‌ها مربوط به سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ است که ۳۴ روز طول کشید. میانگین این تعطیلی‌ها تا کنون هشت روز بوده است.

بیشتر از جهان