با وجود تلاش‌های آمریکا، عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو با دشواری پیش می‌رود

اختلاف بر سر فعالیت گروه‌های فلسطینی، از چالش‌های مهم پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو است

دیدار بلینکن و شاهزاده محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بندر الجلود - BANDAR AL-JALOUDSaudi Royal PalaceAFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت که هرچند دولت بایدن کماکان تلاش می‌کند تا طرح عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان سعودی، پیش برود، اما پیشبرد چنین طرحی به دلایل مختلف، از جمله اختلاف‌ها بر سر فعالیت گروه‌های فلسطینی با «دشواری» همراه است.

خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دنبال یک توافق «متحول‌کننده» در روابط میان ریاض‌ و تل‌آویو است.

 او دستیابی به توافق را بسیار محتمل ارزیابی کرد، با این حال تاکید کرد که چنین توافقی قطعی نیست. 

به‌گفته بلینکن، «ویژگی‌های هر توافقی، از نظر آنچه طرف‌های مختلف به دنبال آن‌اند، چالش‌برانگیز است و بنابراین معتقدم کسب توافقی جامع، بسیار محتمل است اما به هیچ‌وجه قطعی نیست. ما معتقدیم که منافعی که از این توافق حاصل می‌شود، اگر بتوانیم به آن دست یابیم، قطعا ارزش تلاش‌ کردن برای آن را دارد.»

مقام‌های ارشد دولت عربستان سعودی، از جمله شاهزاده محمد بن سلمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه، بارها تاکید کرده‌اند که پیشبرد روند عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل منوط به تامین حقوق فلسطینی‌ها است. 

به‌گفته بلینکن، آمریکا تلاش‌ می‌کند تا راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی را پیش ببرد. عربستان سعودی نیز از راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از این مصاحبه با بلومبرگ افزود که «کاخ‌ سفید انتظار دارد در برخی از موضوعاتی که ایالات‌ متحده در مورد آن‌ها نگران است، هرچه سریع‌تر پیشرفت‌هایی حاصل شود».

از جمله این نگرانی‌ها اصرار پادشاهی عربستان سعودی بر افزایش نیافتن تولید نفت در پاییز گذشته است. در پاییز سال گذشته میلادی، پادشاهی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان، بدون توجه به درخواست واشنگتن مبنی بر افزایش تولید برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، از این کار امتناع‌ کرد. 

آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که توافق بین عربستان‌ سعودی و اسرائیل می‌تواند «خاورمیانه‌ای با ثبات» را به ارمغان‌ بیاورد. 

عربستان‌ سعودی برخلاف متحدان منطقه‌ای، از جمله امارات متحده عربی و بحرین، هنوز برای عادی‌سازی رابطه‌ با اسرائیل قانع نشده‌ است. 

البته در هفته‌های پیش‌ رو، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره یک توافق احتمالی در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد. 

هفته‌ گذشته برای نخستين بار، یک هیئت‌ دولتی اسرائیل، رسما به عربستان‌ سعودی سفر کرد تا در نشست سازمان یونسکو در ریاض شرکت‌ کند. 

دو هفته پیش هم گروهی از تجار اسرائیلی از عربستان سعودی بازدید کردند.

آنتونی بلینکن در خردادماه گذشته در تلاش برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو به عربستان‌ سعودی سفر کرد.

بیشتر از جهان