پیشرفت گفتگوهای ریاض و واشنگتن در مورد برنامه هسته ای عربستان ‏

6 درصد از ذخایر اورانیوم جهان در عربستان سعودی وجود دارد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

پس از افزایش تهدید های ایران در منطقه، ایالات متحده نه تنها در تلاش برای تشدید تحریم های علیه ایران شده بلکه سعی می کند مانع اقدامات تهدید آمیز ایران علیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شود. مقامات آمریکایی پیوسته تهران را به خودداری از دخالت در امور کشورهای همسایه فرا می خوانند، در همین راستا، ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده روز دوشنبه 26 ماه اکتبر، خبر از پیشرفت مذاکرات میان واشنگتن و ریاض در مورد برنامه هسته ای عربستان سعودی داد و افزود که دو جانب به زودی در زمینه ای ساخت راکتورهای هسته ای، توافقنامه های را به امضا خواهند رساند. البته این اقدام، رقابت تسلیحات هسته ای میان کشورهای منطقه را بار دیگر شدت می بخشد.

طبق گزارش خبر گزاری رویترز، ریک پری، اظهار داشت که ایالات متحده هرآنچه که ممکن است انجام می دهد تا عرضه جهانی نفت را در حال آماده نگه دارد، اما در عین حال از دخالت در سیاست های سازمان کشورهای صادر کننده نفت، خودداری می کند.

در پیوند به برنامه هسته ای عربستان سعودی، ریک پری، گفت: پس از مطالعات و بررسی های لازم، مجوز فروش فناوری انرژی هسته ای به عربستان سعودی برای 6 شرکت آمریکایی تصویب شده است، طبق مجوزهای صادر شده، شرکت های یاد شده می توانند به استثنای ارسال تجهیزات به نیروگاه های عربستان سعودی، سایر کارهای مقدماتی در زمینه تولید انرژی هسته ای را انجام دهند.

6 درصد از ذخایر اورانیوم جهان در عربستان سعودی وجود دارد

عبد العزیز المقبل، پژوهشگر انرژی با اشاره به پرونده هسته ای، گفت: عربستان سعودی سعی دارد به منابع مختلف انرژی دستیابی پیدا کند و البته با توجه به این که عربستان سعودی دارای منابع متعدد طبیعی از جمله اورانیوم است، بنابر این ایجاب می کند تا به منظور پاسخگویی به نیازمندی های روز افزون انرژی، این کشور از تمام منابع ممکن بهره برداری کند. البته ایالات متحده تمایل به همکاری در زمینه تولید انرژی در عربستان سعودی داشته و امیدوار است برای شرکت های آمریکایی، فرصت سهم گیری در ساخت پروژه های مختلف تولید انرژی در عربستان فراهم شود.

طبق آمارهای اولیه زمین شناسی، 6 تا 8 درصد ذخایر اورانیوم جهان در عربستان سعودی وجود دارد، بنابر این، توسعه بخش استخراج اورانیوم، یک نیازمندی مبرم است، زیرا عربستان سعودی قصد دارد افزون بر تولید انرژی، منابع هیدروکربن را در زمینه های با ارزش تر دیگری مورد استفاده قرار دهد.

از سوی دیگر، پرونده هسته ای عربستان سعودی علاوه بر این که نیازمندی های روز افزون انرژی را بر آورده می کند، می تواند نقش اثر گذاری در توازن قوا در منطقه داشته باشد. مقامات ارشد عربستان سعودی بارها تأکید کردند که اگر ایران مجهز به بمب هسته ای شود، عربستان سعودی نیز برای دستیابی به داشتن سلاح های هسته ای اقدام خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته در صحبتی با شبکه خبری سی بی اس، گفت: اگر ایران دست به ساخت بمب هسته ای بزند، عربستان سعودی بلافاصله اقدام به ساخت سلاح های هسته ای می کند. اظهارات مکرر مقامات ارشد یاد شده نشان می دهد که عربستان سعودی برای مقابله با حملاتی که توسط گروه های طرفدار ایران در منطقه انجام می شود، آمادگی کامل دارد. تردیدی نیست که پس از حمله به تأسیسات نفتی در شرق کشور، عربستان سعودی آمادگی های خود را برای مقابله با تهدید های احتمالی افزایش داده است.

البته تصمیم عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح های هسته ای، یک اقدام جدید نیست که ناشی از تحولات اخیر باشد، زیرا در چند سال گذشته مقامات ارشد دولتی صحبت از ساخت سلاح های هسته ای داشتند. در سال 2011، شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی تأکید کرد اگر ایران اقدام به ساختن بمب هسته ای کند، عربستان سعودی نیز این کار را خواهد کرد.

در مورد دیگری و در پی عقب نشینی ایران از انتقال اورانیوم به روسیه، پیش از پایان مهلت تعیین شده در روز 30 مارس 2015، عادل الجبیر که در آن هنگام سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود، در مصاحبه ای با سی ان ان، تأکید کرد که عربستان سعودی قصد دارد برای مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران، اقدام به تولید بمب هسته ای کند.

همچنان شاهزاده محمد بن نواف، سفیر پیشین عربستان سعودی در بریتانیا با اشاره به جاه طلبی های هسته ای ایران، گفت اگر دولت ایران پروسه ساخت بمب هسته ای را متوقف نکند، عربستان سعودی نیز در صدد تولید بمب هسته ای خواهد شد و این کشور از تمام گزینه های ممکن برای مقابله با تهدید های ایران استفاده خواهد کرد.

با توجه به افزایش تهدید ها در منطقه، عربستان سعودی توسعه برنامه های تسلیحات نظامی را در اولویت قرار داده و آن را حائز اهمیت فراوان می داند. عربستان سعودی در این زمینه، با برخی از کشورها توافقات را انجام داده است، توافق میان ریاض و پکن در سال 1990 که شامل فروش 60 موشک بالستیک میان برد که توانایی حمل کلاهک های هسته ای را دارند را می توان از جمله اقدامات نظامی عربستان سعودی شمرد. همچنان طبق برخی گزارش ها، چین به عربستان سعودی پیشنهاد داده است تا سامانه های موشکی پیشرفته را از این کشور خریداری کند.

از سوی دیگر، مذاکرات میان مقامات عربستان سعودی و کره جنوبی برای ساخت نیروگاه های هسته ای نیز پیشرفت های زیادی داشته است. در سال 2015، دو جانب برای ساخت دو راکتور هسته ای به ارزش دو میلیارد دلار توافق کردند و قرار است عربستان سعودی تا سال 2030، دارای 16 راکتور هسته ای باشد.

البته در جریان سفر شاهزاده محمد بن سلمان به روسیه در سال 2015، دو جانب توافقنامه های همکاری متعددی را در زمینه های مختلف از جمله، ساخت 16 راکتور هسته ای به امضا رساندند.

پیش از آن، عربستان سعودی در سال 2008، تفاهم نامه ای را تحت عنوان "اتم برای صلح" با ایالات متحده به امضا رساند که گفتنی است تمام برنامه های هسته ای این تفاهم نامه در بخش های غیر نظامی است.

با توجه به فراهم بودن تمام امکانات طبیعی و مادی لازم در عربستان سعودی، اغلب کشورهای تولید کننده  فناوری هسته ای، تمایل دارند در زمینه ساخت تأسیسات هسته ای درعربستان سعودی فعالیت داشته باشند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia