سه عضو جماعت انصارالله که از افغانستان وارد تاجیکستان شده بودند کشته شدند

از افراد کشته‌شده مقادیر زیادی سلاح و مواد انفجاری به‌دست آمده است که بیشتر آن‌ها ساخت ایالات متحده‌اند

نیروهای امنیتی تاجیکستان هویت کامل این افراد را اعلام کردند و آنان را عضو جماعت انصارالله خواندند - khovar.tj

خبرگزاری خاور وابسته به دولت تاجیکستان، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر)، از کشف و خنثی‌سازی یک پناهگاه جماعت انصارالله در خاک این کشور خبر داد. به گزارش خاور، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی تاجیکستان، سه شبه‌نظامی وابسته به انصارالله در منطقه مرزی تاجیکستان کشته شدند و مقدار زیادی اسلحه و تجهیزات نظامی از آن‌ها کشف شد.

خبرگزاری خاور نوشت که این افراد با اسامی مستعار عثمان، ابومصعب و عبیده، شب ۲۹ اوت از مرز افغانستان و تاجیکستان در منطقه کوران ناحیه دروازه تاجیکستان عبور کرده و وارد خاک این کشور شده بودند. آن‌ها از زمان ورودشان به تاجیکستان تحت تعقیب نیروهای امنیتی این کشور قرار داشتند.

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان که مسئولیت این عملیات را به عهده داشت، صبح چهارشنبه با تروریست‌ها درگیر شد و سرانجام هر سه تن را از پا درآورد. این کمیته با انتشار تصاویری از مخفیگاه تروریست‌ها اعلام کرد که در این مکان مقدار قابل‌ملاحظه‌ای اسلحه و مواد منفجره نیز وجود داشته است.

تجهیزات کشف‌شده در مخفیگاه این افراد عبارت‌اند از کلاشنیکف، تفنگ تک‌تیرانداز ام‌ــ۱۶ آمریکایی، کارابین، تپانچه‌های مختلف، نارنجک، دوربین دید در شب، خشاب‌ها و گلوله‌های مختلف، دوربین دوچشمی خودکار، دستگاه هدایت لیزری، صداخفه کن، مواد منفجره اس‌ــ۴ ساخت آمریکا، سیستم کنترل از راه دور مواد انفجاری، کپسول چاشنی و دستگاه‌های ارتباطی مخصوص برای هدایت حملات.

تصاویر منتشرشده همچنین نشان می‌دهد که بین وسایل کشف‌شده مقداری دلار آمریکا و ارز افغانی نیز وجود داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در نتیجه تحقیق و بررسی مدارک به‌دست آمده، هویت کامل سه فرد کشته‌شده را اعلام کرد و گفت که این افراد پیش از این بر اساس ماده ۴۰۱ قانون کیفری جمهوری تاجیکستان به «استخدام و مشارکت غیرقانونی در واحد مسلح و عملیات مسلحانه در دیگر کشورها» متهم شده بودند و تحت تعقیب نیروهای امنیتی تاجیکستان قرار داشتند.

خبرگزاری خاور تاجیکستان به نقل از کمیته دولتی امنیت ملی این کشور، هویت افراد کشته شده را به شرح زیر اعلام کرد:

ــ‌ باباجانف ظریف محمودجان‌آویچ (با نام مستعار عثمان)، اهل روستانی کولکنده شهر اسفره تاجیکستان
ــ بهادروف فرهاد بشرآویچ (با نام مستعار ابومصعب)، اهل روستای شربیگیان ناحیه نورآباد تاجیکستان
ــ قاسمف اهتم سلطان‌آویچ (با نام مستعار عبیده)، اهل شهر کولاب تاجیکستان

به گفته اداره امنیت ملی تاجیکستان، این افراد اعضای جماعت انصارالله تاجیکستان، از «گروه‌های افراطی تروریستی» بوده‌اند و از آن‌ها علاوه بر تجهیزات جنگی، مقداری کتاب و دستورالعمل‌هایی برای تهیه مواد انفجاری، نحوه استفاده از آن‌ها و چگونگی جاسازی آن‌ها در منازل مسکونی، نهادهای دولتی و مکان‌های شلوغ نیز به دست آمده است.

جماعت انصارالله یک گروه جهادی متشکل از شبه‌نظامیان اهل تاجیکستان است که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و رهبر آن فردی به نام دوست‌محمد محمدوف (مشهور به مهدی ارسلان) است. اعضای این گروه  که از سال‌ها پیش در افغانستان حضور داشته‌اند، در زمینه آموزش مهارت‌های نظامی و عملیات چریکی به نیروهای طالبان کمک کرده‌اند و در جبهه داعش در عراق و سوریه نیز جنگیده‌اند. از این گروه به عنوان متحد القاعده نیز یاد می‌شود.

این نخستین بار نیست که تاجیکستان اعضای جماعت انصارالله را که مشخصا از خاک افغانستان وارد این کشور شده‌اند، دستگیر و عملیات آن‌ها را خنثی کرده است. نیروهای امنیتی تاجیکستان پیش از این در ماه آوریل نیز اعلام کرده بودند دو تن را که از طریق مرز افغانستان و تاجیکستان در میدان یزگلام ناحیه ونج تاجیکستان وارد این کشور شده بودند و قصد داشتند عملیات تروریستی انجام دهند، شناسایی کرده و از بین برده‌اند.

خبرگزاری دولتی تاجیکستان نوشت که ارزیابی شواهد و مدارک قابل‌اعتماد نشان می‌دهد که «این عملیات تروریستی را سرویس‌های ویژه به طور هدفمند طراحی کرده‌اند و اسلحه و مواد انفجاری و پشتیبانی مالی برای آن‌ها فراهم می‌کنند.» کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از گروه مشخصی به عنوان حمایت‌کنندگان این شبکه‌های شبه‌نظامی نام نبرد اما ورود افراد از خاک افغانستان به قصد عملیات تروریستی به تاجیکستان، نگرانی‌های دولت این کشور مبنی بر گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان را تقویت می‌کند.

بیشتر از جهان