فرمانده کلیدی گروه جماعت احرار در شرق افغانستان کشته شد

جماعت احرار از متحدان تحریک طالبان پاکستان است

شمشیر محمد اهل مهمند در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان بود و فرماندهی عملیات نظامی تحریک طالبان پاکستان را برعهده داشت‌ــ TracTerrorism/Twitter@

شمشیرمحمد، فرمانده کلیدی گروه تروریستی جماعت احرار که از متحدان تحریک طالبان پاکستان است، روز سه‌‎شنبه ۲۵ بهمن در شرق افغانستان، در نتیجه انفجار یک مین مغناطیسی کشته شد.

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون، به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد پنج عضو جماعت احرار همراه با شمشیرمحمد در پی انفجار مینی که در خودرو حامل آنان جاسازی شده بود، کشته شده‌اند.

جماعت احرار یک گروه تروریستی پاکستانی است که در سال ۲۰۲۰، با تحریک طالبان پاکستان متحد شد. این گروه در سال‌های اخیر حملاتی را در پاکستان سازماندهی و اجرا کرده است.

شمشیرمحمد اهل منطقه مهمند در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان بود و فرماندهی عملیات نظامی و همچنین تدریس در اردوگاه‌های نظامی تحریک طالبان پاکستان را برعهده داشت. او اخیرا چندین حمله بمب‌گذاری در داخل پاکستان را سازماندهی و اجرا کرده بود که تلفاتی به نیروهای نظامی پاکستان وارد کرد. او ادعا کرده بود که این حملات را برای انتقام‌ کشته شدن عمر خالد خراسانی، همکار سابقش، به دست نیروهای دولت پاکستان، ترتیب داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمر خالد خراسانی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان بود که او نیز اوت ۲۰۲۲ در شرق افغانستان در نتیجه انفجار مین مغناطیسی که در خودرو حامل او جاسازی شده بود، کشته شد. در آن زمان، مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور به دلیل کشته شدن عمر خالد خراسانی به هم خورد و چند ماه بعد، طالبان پاکستان رسما اعلام کرد که مذاکرات متوقف و آتش‌بس ملغی شده است.

تحریک طالبان پاکستان که از هفت گروه تروریستی مستقر در پاکستان تشکیل شده است، در دو سال اخیر و به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن طالبان افغان در کابل، به چالشی بزرگ برای دولت پاکستان تبدیل شده است. به گزارش ناظران سازمان ملل متحد، حدود چهار هزار و ۵۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان حضور دارند و بیشترین حملات در پاکستان از داخل افغانستان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.

دولت پاکستان بارها از طالبان افغانستان خواسته است در مهار حملات طالبان پاکستانی با آن‌ها همکاری کنند اما تاکنون اقدام مشترکی در این زمینه گزارش نشده است.

در اکتبر ۲۰۰۱ و پس از فروپاشی رژیم نخست طالبان، سران این گروه و بسیاری از فرماندهان و اعضای این گروه به پاکستان متواری شدند و در وزیرستان و ایالت خیبرپختونخواه مستقر شدند. طالبان افغان سال‌ها از حمایت تروریست‌های مستقر در پاکستان برخوردار بودند و پس از بازگشت به قدرت، به متحدان پاکستانی خود در داخل افغانستان پناه دادند.