آکنه می‌تواند برای پوست مفید باشد

باکتری‌های آکنه سلو‌ل‌های پوست را به تولید چربی‌های ضروری تحریک می‌‌کنند

هزاران نوع باکتری پوست انسان را احاطه کرده است- Canva

افراد بسیاری برای راحت شدن از شر آکنه‌ به متخصص پوست مراجعه می‌کنند. اما به گزارش کانورسیشن، آکنه می‌تواند برای پوست فایده داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد باکتری‌های آکنه سلو‌ل‌های پوست را به تولید چربی‌های ضروری تحریک می‌‌کنند.

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و به‌عنوان خط مقدم دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا و تهدید‌های محیط خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند. تنظیم دما و حفظ رطوبت نیز از عملکردهای مهم پوست است. این تصور که لیپیدها با ایجاد چربی و آکنه به پوست آسیب می‌رسانند، اشتباه است؛ در واقع، این لیپیدها در محافظت از سد پوستی، نقش حیاتی دارند.

لیپیدها در واقع ترکیبات آلی‌اند که چربی، روغن‌ و انواع دیگر مولکول‌ها را شامل می‌شوند. آن‌ها اجزای ضروری خارجی‌‌ترین لایه پوست به شمار می‌روند. تغییرات در ترکیب چربی پوست، توانایی عملکرد آن به‌عنوان یک سد محافظ را مختل می‌کند و به طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس منجر می‌شود.

هزاران نوع باکتری پوست انسان را احاطه می‌کند. یکی از رایج‌ترین میکروب‌های روی پوست، «کوتی‌باکترویوم آکنه» یا «سی.آکنه» است. نقش بالقوه‌ این باکتری در ایجاد آکنه شناخته شده است، اما اثرات گسترده آن بر سلامت پوست چندان که باید آشکار نیست.

محققان دریافتند سی.‌آکنه‌ها سلول‌‌های پوستی خاصی را تحریک می‌کنند تا تولید لیپیدهایی را که برای حفظ سد پوستی مهم‌اند، به طور قابل توجهی افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان برای پی بردن به نقشی که باکتری‌ها در تولید چربی دارند، سلول‌هایی که اپیدرم را تشکیل می‌دهند، در معرض باکتری‌های مختلف که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند، قرار دادند و تغییرات ترکیب چربی را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که سی‌.‌آکنه‌ نقش متمایزی در تنظیم چربی پوست ایفا می‌کند. در واقع سی‌.آکنه‌ها با تولید نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه، به نام «اسید پروپیونیک»، تولید لیپیدها را افزایش می‌دهد.

«اسید پروپیونیک» برای پوست محیط اسیدی ایجاد می‌کند که مزایای زیادی از جمله محدود کردن رشد موارد بیماری‌زا، کاهش برخی عفونت‌ها و کمک به اثرات ضدالتهابی روده را به همراه دارد.

نتایج این تحقیقات نقش مهم باکتری معمولی پوست در شکل دادن به ترکیب لیپیدها را برجسته کرد.

نتیج این تحقیقات همچنین بر تقویت سد محافظتی پوست تاکید دارد. آکنه‌ها با تولید اسید پروپیونیک، تاثیر مفیدی روی سد محافظتی پوست دارند. برای مثال، اسید پروبیونیک‌ها با افزایش لیپید در سلول پوست، آب کمتری از دست می‌دهند.

همچنین لیپید‌های تولیدشده پس از قرار گرفتن در معرض سی‌.‌آکنه‌ها، اثرات ضد میکروبی پیدا می‌کنند.

در فعل و انفعال پیچیده بین پوست و ساکنان میکروبی آن، آ‌کنه‌ها نقش فعالی دارد. محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر بر میکروبیوم پوست، به درمان‌ها جدید برای بیماری‌های پوستی دست یابند.

بیشتر از بهداشت و درمان