حضور جو بایدن در جلسات پسرش با همکاران خارجی «سوءاستفاده نرم» از قدرت بود

«وقتی پدرت معاون رئیس‌جمهوری باشد، نامش به تو قدرت می‌دهد»

هانتر بایدن به همراه پدر و پسرش پس از بازگشت از تعطیلات در کمپ دیوید، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳-REUTERS/Tasos Katopodis

دون آرچر، شریک تجاری سابق و دوست نزدیک هانتر بایدن، پسر جو بایدن، می‌گوید که حضور جو بایدن در جلسات تجاری پسرش با همکاران خارجی او، برای هانتر هم جایزه و هم «سوءاستفاده از قدرت نرم» بود.

آرچر در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه در پلتفرم ایکس، توییتر سابق، منتشر شد، به تاکر کارلسون، مجری سابق شبکه فاکس‌نیوز، گفت که معاون رئیس‌جمهوری وقت دست‌کم ۲۰ بار به جلسات کاری هانتر با شرکای بین‌المللی‌اش دعوت شد.

نیویورک‌پست به نقل از آرچر می‌نویسد: «نمی‌دانم این دعوت‌ها با هماهنگی بود یا نه اما قطعا تاثیرگذار بودند. چون همین‌که حین گفت‌وگو با یک تاجر خارجی صدای معاون رئیس‌جمهوری را بشنوید، خودش جایزه است. منظورم این است که این موقعیت روی هرکسی تاثیر می‌گذارد.»

این عضو سابق هیئت‌مدیره هلدینگ بوریسما داشتن چنین موقعیتی را نشانه احتمالی برتری و تاثیرگذاری در واشنگتن دی‌سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، برشمرد و گفت این اقدام غیر از سوءاستفاده نرم از قدرت چیز دیگری نیست.

نیویورک پست خاطرنشان می‌کند که آرچر و هانتر بایدن برای جذب تاجران برجسته کشورهایی از جمله چین، روسیه و اوکراین اقدام کردند که جو بایدن، معاون وقت باراک اوباما، در آن‌ها قدرت داشت.

آرچر افزود: «می‌توانم به‌طور قطع بگویم که در برخی شام‌ها یا جلسات خاص می‌دانست که همکاران تجاری هم حضور دارند.»

او معتقد است تخصص هانتر فهم قوانین و مقررات دولتی در واشنگتن است که در عمل به معنای تاثیرگذاری بر مراکز قدرت در پایتخت ایالات متحده آمریکا است. آرچر در ادامه یادآور شد: وقتی پدرت معاون رئیس‌جمهوری باشد، نامش به تو قدرت می‌دهد.

او نامه‌ای به کارلسون داد که جو بایدن ژانویه ۲۰۱۱ نوشته و از او برای حضور در ناهاری در واشنگتن دی‌سی با هو جینتائو، رئیس‌جمهوری چین، تشکر کرده بود.

آرچر روز دوشنبه طی یک گفت‌وگوی چهار ساعته با کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان آمریکا که پشت درهای بسته انجام شد، درباره شراکتش با هانتر بایدن توضیح داد. شهادت آرچر هنوز منتشر نشده است اما اعضای این کمیته به نیویورک پست گفته‌اند که او با این ادعا که نمی‌تواند جزئیات را به یاد بیاورد، از پاسخ به بسیاری سوالات طفره رفته است.

آرچر در آوریل ۲۰۱۴ همراه با هانتر بایدن به هیئت مدیره بوریسما پیوست و طبق گزارش بازدیدکنندگان کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، در همان ماه با جو بایدن دیدار کرد.

زمانی که پدر هانتر کنترل سیاست اوکراین دولت اوباما را به دست گرفت، بوریسما به پسر دوم او سالانه یک میلیون دلار حقوق می‌داد.  

گویا این شرکت متهم اصلی رشوه ۱۰ میلیون دلاری مرتبط با جو و هانتر بایدن است که در سال ۲۰۲۰ یک مخبر آن را به اف‌بی‌آی گزارش داد. البته این اتهام ثابت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرچر در تلاش‌های هانتر برای جذب میلیاردرهای روسی به نام‌های ولادیمیر یفتوشنکف و یلنا باتورینا نیز مشارکت داشت. این دو میلیاردر با کمک آرچر و هانتر به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات ایالات متحده آمریکا بودند.  

او به کمیته نظارت گفت که جو بایدن در یک میهمانی شام در آوریل ۲۰۱۵ در کافه میلانو واشنگتن با حضور باتورینا شرکت کرد که به گزارش کمیته جمهوری‌خواه سنا در سال ۲۰۲۰، باتورینا نیز ۳.۵ میلیون دلار به حسابی مرتبط با آرچر و هانتر بایدن واریز کرده است.

آرچر سال ۲۰۲۲ به دلیل کلاهبرداری از یک قبیله بومی آمریکایی به یک سال زندان محکوم شد و وزارت دادگستری روز شنبه از یک قاضی فدرال خواست روند زندانی کردن او را آغاز کند.

کوین مک‌کارتنی، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که اعضای جمهوری‌خواه کنگره درصددند به دلیل ارتباط بایدن با معاملات تجاری پسرش، طرح استیضاح او را به مجلس ارائه دهند.