هانتر بایدن پیش از همکاری با اوکراینی‌ها به شریکش گفته بود تلفن همراه اعتباری بخرد

آیا پسر رئیس‌جمهوری آمریکا از این تلفن‌ها برای کارهای پنهانی و مشکوک دیگری استفاده کرده بود؟

هانتر بایدن هنگام نهایی کردن شرایط عضویتش در هیئت‌مدیره شرکت گاز اوکراینی بوریسما هلدینگز در بهار ۲۰۱۴، به دوون آرچر، شریک تجاری‌اش، گفته بود یک تلفن همراه اعتباری ارزان بخرد، اقدامی که این سوال را پیش می‌آورد آیا پسر رئیس‌جمهوری آمریکا از این تلفن‌ها برای کارهای پنهانی و مشکوک دیگری استفاده کرده بود.

به گزارش نیویورک پست، او در پایان ایمیلی طولانی که عصر ۱۲ آوریل ۲۰۱۴ برای آرچر فرستاد، نوشته بود: «فردا یک تلفن همراه از ۷/۱۱ یا سی‌وی‌اس بخر و من هم همین کار را می‌کنم.»

بر اساس اطلاعات دفتر گزارش مهمانان کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، سه روز بعد آرچر جو بایدن را که آن زمان معاون رئیس‌جمهوری بود، در کاخ سفید ملاقات کرد.

دقیقا یک ماه پس از آن ایمیل، شرکت بوریسما اعلام کرد که هانتر بایدن به هیئت‌مدیره‌اش پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه به نیویورک پست گفت از این تلفن‌های اعتباری ارزان برای تماس‌های بین‌المللی استفاده می‌شد.

بررسی لپ‌تاپ هانتر بایدن نشان می‌دهد که او از دست‌کم ۱۶ اپلیکیشن پیام‌رسان خصوصی استفاده می‌کرد و قادر بود با استفاده از فناوری، اطلاعات احتمالا مخرب را پنهان کند.

ایمیل هانتر به آرچر تحلیل بلندی از وضعیت سیاسی و اقتصادی اوکراین در پی خلع ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، را شامل می‌شد.

او ضمن اشاره به فرصت‌ مناسب برای گسترش روابط و همکاری، در ادامه افزوده بود: «اعلام سفرهای آتی رفقای من باید در قالب بخشی از توصیه و نظر ما باشد.»

به نظر می‌رسد منظور هانتر از «رفقای من» جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری وقت، باشد که اواخر همان ماه به اوکراین سفر کرد.

مشخص است هانتر بایدن مصر بود قراردادش با بوریسما «همین الان» شروع شود‌ــ «نه پس از سفر آتی رفیقم».

برخی جمهوری‌خواهان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا هانتر به اطلاعات محرمانه در مورد دیدارها دسترسی داشته است. سناتور ران جانسون پیش‌تر در ژانویه سال جاری در این زمینه به نیویورک پست گفت از ایمیل هانتر به آرچر این‌طور القا می‌شود که او به‌اصطلاح «برنامه‌ریز» است.

ماه‌ها پس از اینکه هانتر بایدن عضو هیئت‌مدیره بوریسما شد، پدرش فشار به کی‌یف را افزایش داد تا ویکتور شوکین، دادستان کل را که این شرکت را زیر ذره‌بین داشت، برکنار کند.

جو بایدن تکذیب می‌کند که فشارش برای برکناری شوکین به منافع تجاری پسرش ارتباط داشته است، اما او در سال ۲۰۱۵، وقتی معاون‌ رئیس‌جمهوری بود از تضمین حدود یک میلیارد دلار وام به اوکراین به‌عنوان اهرمی برای برکناری شوکین استفاده کرد و بعدها علنی به این موضوع می‌بالید.

به شهادت آرچر، هانتر بایدن در جریان ملاقات‌های کاری‌اش حدود ۲۰ بار با پدرش تماس گرفته بود.

هرچند بایدن همواره گفته هرگز در مورد فعالیت‌های تجاری خارجی پسرش با او صحبت نکرده است، کاخ سفید به‌تازگی اندکی این ادعا را تغییر داده است و می‌گوید جو بایدن هرگز همراه پسرش فعالیت تجاری نداشته است.

بیشتر از جهان