لوکاشنکو: رهبر گروه واگنر به روسیه بازگشته است

رئیس‌جمهوری بلاروس می‌گوید پوتین قصد ندارد یوگنی پریگوژین را بکشد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، که پیش‌تر خبر داده بود یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر وارد بلاروس می‌شود، روز پنجشنبه ۶ ژوییه در نشستی خبری گفت که رهبر گروه واگنر در بلاروس نیست.

لوکاشنکو که پیش‌تر در درگیری داخلی نیروهای روسیه با گروه شبه‌نظامی واگنر میانجیگری کرده بود، از محل اقامت فعلی یوگنی پریگوژین اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که ممکن است او به مسکو یا سن‌پترزبورگ رفته باشد. او ۲۷ ژوئن رسما اعلام کرده بود که رهبر گروه واگنر به این کشور وارد شده است.

پس از شورش ناکام گروه شبه‌نظامیان واگنر در ۲۴ ژوئن، قرار شد اعضای این گروه یا با تحویل سلاح‌های خود به ارتش روسیه ملحق شوند یا همراه یوگنی پریگوژین به بلاروس بروند؛ اما اکنون لوکاشنکو می‌گوید مسئله انتقال نیروهای واگنر به بلاروس حل نشده است و این به تصمیم روسیه و این گروه شبه‌نظامی بستگی دارد.

سخنان رئیس‌جمهوری بلاروس بر ابهام‌ها درباره شرایط و اجرای توافقی که به شورش گروه واگنر پایان داد، افزوده است. پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته بود که شورش گروه واگنر می‌توانست روسیه را به جنگ داخلی وارد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه به یوگنی پریگوژین به‌شدت حمله کرد و گفت که تحقیقات درباره آنچه اتفاق افتاد، ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری بلاروس همچنین از دیدارش با رئیس‌جمهوری روسیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت که با پوتین درباره وضعیت یوگنی پریگوژین صحبت می‌کند. لوکاشنکو با اطمینان گفت که رهبر گروه واگنر کاملا آزاد است و پوتین قصد ندارد او را بکشد.

لوکاشنکو گفت پیشنهاد واگنر برای استقرار برخی نیروهایش در بلاروس نیز هنوز پابرجا است. این پیشنهاد کشورهای همسایه ناتو را نگران کرده است اما رئیس‌جمهوری بلاروس حضور واگنر در این کشور را خطری برای بلاروس نمی‌داند و باور دارد که واگنر هرگز علیه بلاروس سلاح دست نمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوکاشنکو در ادامه گفت که در صورت توافق با شبه‌نظامیان واگنر چندین اردوگاه نظامی شوروی سابق در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. با این حال او تایید کرد که واگنر برای استقرار در بلاروس دیدگاه‌های متفاوتی دارد.

بر اساس داده‌های ردیابی پرواز، یک هواپیمای تجاری مرتبط با یوگنی پریگوژین روز چهارشنبه، از سن‌پترزبورگ به مسکو رفت و روز پنجشنبه نیز به سمت جنوب روسیه حرکت کرد. با این حال هنوز مشخص نیست که رهبر گروه واگنر در این هواپیما بوده است یا خیر.

دیلی ‌میل روز دوشنبه سوم ژوییه در گزارشی نوشته بود که رهبر گروه واگنر هشت روز است ناپدید شده و پس از شورش نافرجام کسی او را ندیده است؛ در حالی‌ که قرار بود به بلاروس برود. اندکی پس از انتشار این خبر، رهبر گروه واگنر در پیامی صوتی گفت شرکت نظامی خصوصی واگنر با انجام دادن آنچه او «راهپیمایی عدالت» خواند، به دنبال مبارزه با خائنان بود.