یکی از فرماندهان پیشین گروه واگنر می‌خواهد جنایات جنگی روسیه را افشا کند  

آندری مدودف، عضو پیشین واگنر که در ماه گذشته میلادی به نروژ پناهنده شده است‌، می‌گوید قصد دارد با افشاگری، جنایات روسیه در جنگ اوکراین را برملا کند

آندری مدودف، زاده منطقه تومسک در شمال روسیه، در سیبری است - REUERS

یکی از فرماندهان پیشین گروه «واگنر» که به‌تازگی به نروژ پناهنده شده است‌، می‌گوید تصمیم گرفته است با افشاگری‌هایش «جنایت روسیه در جنگ اوکراین را برملا کند و به محاکمه عاملان و آمران این جنایت‌ها کمک کند.»

آندری مدودف، عضو ۲۶ ساله پیشین مزدوران واگنر، ۱۳ ژانویه گذشته به‌صورت غیرقانونی از مرز روسیه گذشت و خود را به نروژ رساند.

او در گفت‌وگو با رسانه‌های نروژی از همه خواست تا «او را ببخشند» و تاکید کرد که «نمی‌داند آیا درخواست عفو و بخشش پذیرفته خواهد شد یا نه؟‌»

مدودف به رسانه‌ها گفت که شاهد «جنایات زیادی» بوده است که به‌هیچ‌وجه «به آن افتخار نمی‌کند و برایش خوشایند» نیست.

گریز او به نروژ درست در زمانی است که مزدوران واگنر که در خدمت کاخ کرملین‌اند، در منطقه دونتسک در شرق اوکراین زیر شدیدترین حملات نیروهای اوکراینی قرار دارند.

آندری مدودف که زاده منطقه تومسک در شمال روسیه در سیبری است، دوران نوجوانی و جوانی را در یک پرورشگاه گذرانده و می‌گوید از «‌۱۲سالگی پس از فوت مادرش، پدرش ناپدید شده و او به یک پرورشگاه منتقل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدودف در ۱۸‌ سالگی برای خدمت به ارتش روسیه پیوسته است، اما اندکی پس ‌از آن، به‌اتهام ارتکاب جرم‌های کوچک به زندان افتاده و از حضور در ارتش منع شده است. مدودف در سال ۲۰۲۲ به شبه‌نظامیان واگنر پیوسته است.

این فرمانده پیشین واگنر به خبرنگاران گفت که در ۱۶ ژوئیه سال ۲۰۲۲ برای اولین بار در کنار دیگر اعضای واگنر وارد شرق اوکراین شده است. او در گفت‌وگو با خبرنگاران نروژی تاکید کرد که «همه اعضای واگنر را جانیان و سنگدلان تشکیل نمی‌دهند»‌ و رفتارهای شجاعانه‌ای از برخی از آن‌ها که حاضر نشده‌اند به «دستور فرماندهان خود دست به جنایات جنگی» بزنند، دیده است.

مدودف از تیرباران برخی از همراهان خود به دستور فرماندهان واگنر می‌گوید. او به مدت پنج ماه فرمانده یکی از جوخه‌های واگنر در خاک اوکراین بوده است.

دیمیتری اوتکین ۵۱ ساله، یکی از افسران پیشین ارتش روسیه، گروه واگنر که از آن به‌عنوان «ارتش پنهان» روسیه نیز یاد می‌شود را راه‌اندازی کرده است. اعضای این گروه در یک دهه گذشته در اوکراین، سوریه و بسیاری از کشورهای آفریقایی فعال بوده‌اند تا به گفته خود از «منافع روسیه بزرگ حفاظت کنند.»

در این یک دهه گزارش‌های زیادی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی اعضای این گروه در روسیه و سوریه و قاره آفریقا منتشر شده است.

بیشتر از جهان