گام جدید دادستان‌های فدرال آمریکا در پرونده ترامپ به اتهام نگهداری اسناد محرمانه

دادستان‌های فدرال ایالات متحده برای پیشبرد پرونده دونالد ترامپ با یک شاهد صحبت کردند

اتهام‌هایی که علیه دونالد ترامپ مطرح است، از جمله نگهداری اسناد محرمانه در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا است - AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دادستان‌های فدرال در ایالت فلوریدا که پرونده‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده را پیگیری می‌کنند، درباره «کنترل و نگهداری اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه پس از دوران ریاست‌جمهوری» دست‌کم از یک شاهد جدید تحقیق کرده‌اند.

وکلای ترامپ هفته گذشته با مقام‌های وزارت دادگستری ایالات متحده دیدار کردند تا درباره این پرونده گفت‌وگو کنند.

دونالد ترامپ که احتمالا کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا است، در رسانه‌های اجتماعی پست‌هایی منتشر و ادعا کرده است که امکان دارد در پرونده اسناد محرمانه، «غیرعادلانه» متهم شود.

حالا رسانه‌های ایالات متحده نوشته‌اند که یکی از دستیاران ارشد سابق ترامپ مقابل هیئت منصفه در میامی حاضر شده است. حقوقدان‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند نشانه‌ها حاکی از آن است که دادستان‌ها به جای واشنگتن در ایالت فلوریدا، محل زندگی ترامپ، مستقر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، واشنگتن پست می‌گوید از این که دادستان‌ها نامه‌هایی جدید برای تیم حقوقی ترامپ صادر کرده‌اند خبرهایی دارد که نشان می‌دهد احتمالا پای اتهام‌های جنایی جدیدتر در میان است.

آسوشیتدپرس با یکی از دادستان‌های قبلی پرونده‌ «مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ در همکاری با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ» گفت‌وگو کرد. براندون ون گراک، دادستان سابق وزارت دادگستری، به این خبرگزاری گفت: «فکر می‌کنم نشانه‌ها به طور فزاینده‌ای به این معنی است که مکان اتهامات جدید علیه رئیس‌جمهوری سابق فلوریدا خواهد بود.»

وکلای ترامپ به تماس خبرگزاری‌ها پاسخی نداده‌اند اما وجود یک کیفرخواست احتمالی علیه رئیس‌جمهوری سابق را هم رد نکرده‌اند. تیلور بودویچ، یکی از نزدیکترین افراد به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که پس از ریاست‌جمهوری مدتی سخنگوی خانواده ترامپ بود، چهارشنبه در توییتر نوشت: «امروز در پاسخ به تلاش‌های نگران‌کننده برای خدشه‌دار کردن چهره ترامپ از سوی دولت، به تعهد قانونی خود برای شهادت مقابل یک دادگاه فدرال بزرگ عمل کردم. من به تمامی سوالات هیئت منصفه صادقانه پاسخ دادم.»

اتهام‌هایی که علیه دونالد ترامپ مطرح است، نگهداری اسناد محرمانه در ویلای مجلل او، مارالاگو، در ایالت فلوریدا است. دادستان‌های فدرال تحقیقات درباره این اسناد محرمانه را که دونالد ترامپ پس از ترک کاخ سفید با خود به خانه برد، از همان اولین روزهای خروج او از کاخ سفید آغاز کردند.

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ارتکاب هرگونه اقدام غیرقانونی در این زمینه را رد می‌کند.

پلیس فدرال ایالات متحده، اف‌بی‌آی، تابستان گذشته به مارالاگو، ویلای مشهور ترامپ، یورش برد و ده‌ها کارتن اسناد محرمانه و حتی فوق‌محرمانه را ثبت و ضبط کرد.

وکلای ترامپ روز دوشنبه در وزارت دادگستری با برخی مقام‌ها از جمله جک اسمیت، بازپرس ویژه این پرونده، دیدار و گفت‌وگو کردند. بخشی از تلاش تیم حقوقی ترامپ بر این متمرکز است که از صدور کیفرخواستی در راستای اتهام‌های جنایی علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا جلوگیری کنند.

پس از این جلسه، دونالد ترامپ در پلتفرم تروت سوشال که خود بنیان‌گذار آن است، نوشت: «چطور ممکن است وزارت دادگستری بتواند مرا که هیچ اشتباهی مرتکب نشده‌ام، متهم کند؛ در حالی که هیچ رئیس‌جمهوری دیگری در این زمینه متهم نشده است.»

بیشتر از جهان