اتحادیه اروپا مسمومیت دانش‌آموزان دختر در افغانستان را «جنایتی شنیع» خواند

رهبران و نهادهای رسمی طالبان در مورد مسمومیت دانش‌آموزان دختر در سرپل سکوت کرده‌اند

شماری از دانش‌آموزان مسموم‌شده در بیمارستانی در شهر چاریکار، ۲۰۰۹ــ MASSOUD HOSSAINIAFP

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد با انتشار بیانیه‌ای، به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهرستان سانچارک استان سرپل واکنش نشان داد و آن را «جنایتی شنیع» توصیف کرد. این اتحادیه از طالبان خواست در راستای تعهدات خود به قوانین بین‌المللی، این حادثه را پیگیری کنند.

در پیام اتحادیه اروپا آمده است: «حق تحصیل حق انسانی همه کودکان در همه‌جا است. مدارس باید مکانی امن برای همه کودکان باشند.»

با گذشت چهار روز از مسموم شدن نزدیک به ۶۰ دانش‌آموز دختر در شهرستان سانچارک استان سرپل در شمال افغانستان، طالبان به این حادثه که موجی از نگرانی‌ را در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

روزهای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ خرداد) حدود ۶۰ تن از دانش‌آموزان دختر در مدارس کبودآب و فیض‌آباد شهرستان سانچارک، لحظاتی پس از ورود به کلاس‌‌ دچار مسمومیت شدید شدند. یک منبع در منطقه آب‌کلان شهرستان سانچارک به ایندیپندنت فارسی گفت که یک روز پیش از مسموم شدن دانش‌آموزان، افرادی غیربومی که خود را اعضای طالبان معرفی کردند، در محل دیده شده‌ بودند. به گفته این منبع، این افراد به مردم محلی گفته‌اند که برای تامین امنیت آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر مسموم‌شده‌ها دختران دانش‌آموز مقطع ششم ابتدایی‌اند.

با وجودی که خبر مسمومیت دختران دانش‌آموز در استان سرپل افغانستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، سازمان‌های حقوق بشری در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند و تاکنون، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و اتحادیه اروپا به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در افغانستان واکنش نشان داده‌اند.

توماس وست با تاکید بر حق تحصیل برای همه، خواهان مصونیت دانش‌آموزان در افغانستان شد و از طالبان خواست حادثه مسمومیت دانش‌آموزان دختر را پیگیری کنند.

 

از عوامل مسموم کردن دختران دانش‌آموز در شمال افغانستان اطلاعاتی در دست نیست. با این حال در ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان نیز دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف بارها مسموم شدند. در آن زمان، طالبان به توطئه برای تعطیلی مدارس دخترانه متهم شدند، اما با رد ادعای مقام‌های دولت پیشین اعلام کردند که با تحصیل دختران مخالفتی ندارند.

طالبان پس از سلطه بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، دختران را از تحصیل در مقطع هفتم تا دوازدهم محروم کردند. در دسامبر۲۰۲۲ هم ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دستور داد که زنان و دختران تا اطلاع ثانوی از تحصیل در دانشگاه و کار در ادارات دولتی و غیردولتی محروم شوند. بر اساس این فرمان، در دانشگاه‌ها و سازمان‌‌ها در سراسر افغانستان به روی دختران و زنان بسته شد.

در ادامه فرمان‌های رهبر طالبان، زنان افغان از کار در دفاتر سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی از جمله سازمان ملل متحد نیز منع شدند. این قوانین جدید رهبر طالبان واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت، اما تا‌کنون اقدامی در راستای لغو آن‌ها انجام نشده است

هرچند شورای پناهندگان نروژ به‌تازگی خبر داده است که برخی از زنان کارمند این نهاد اخیرا به سر کار خود برگشته‌اند و طالبان به آنان اجازه کار داده‌اند، فرمان منع تحصیل و اشتغال زنان همچنان پابرجا است.