کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: رفتار طالبان با زنان و دختران افغانستان «خط قرمز» است

میشل باچله خواستار تنظیم سازوکار نظارت مستقیم بر فعالیت‌های گروه طالبان شد

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد- Fabrice COFFRINI / AFP

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) گفت از دریافت گزارش‌های معتبری درباره نقض جدی حقوق بشر در افغانستان توسط گروه طالبان دریافت کرده است، از جمله اعدام بدون تشریفات قانونی غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان تسلیم شده. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل باچله که در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی می‌کرد به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما از شورا خواست سازوکاری را برای نظارت مستقیم فعالیت‌های گروه طالبان ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست که به درخواست پاکستان و سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، رفتار پیکارجویان افراطی طالبان با زنان و دختران در افغانستان را «یک خط قرمز بنیادی» برای جامعه جهانی قلمداد کرد.

این مقام بلند پایه حقوق بشری سازمان ملل با اشاره به گزارش‌های منتشر شده از حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی افغانستان در ماه‌های اخیر، گفت این اقلیت‌های متنوع در افغانستان در معرض خطر خشونت و سرکوب قرار دارند.

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند با قدرت‌گرفتن گروه اسلامگرای طالبان در افغانستان جست‌وجوی خانه به خانه و ضبط و غصب اموال مردم ادامه دارد و بسیاری از شهروندان افغانستانی کماکان مخفی شده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نظر دارد قطعنامه‌ای را برای ابراز نگرانی از گزارش‌های منتشر شده از نقض حقوق مردم در افغانستان به رأی بگذارد، اما در این قطعنامه که پاکستان آن را تنظیم و ارائه کرده نامی از طالبان برده نشده است.

یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با رویترز پیش‌نویس قطعنامه را ناامیدکننده خواند و گفت انتظار داشتیم متن محکم‌تری صادر شود.