برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به بسته شدن مدارس دختران در افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل نشستی برای اتخاذ موضع مشخص در برابر محرومیت دختران افغانستان از آموزش، برگزار می‌کند

تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخت- @NorwayUN

جمعه ۵ فروردین (۲۵ مارس)، نماینده دائمی نروژ در سازمان ملل متحد در توییتی، از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد آموزش دختران در افغانستان خبر داد. این نشست قرار است روز جمعه و به درخواست نروژ و بخش امور سیاسی و صلح سازمان ملل (UNDPA) برگزار شود.

در پی واکنش‌های بین‌المللی به بسته شدن در مدارس به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم در افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل نشستی برای بررسی این تصمیم طالبان و اتخاذ موضعی مشخص در برابر محرومیت دختران افغانستان از آموزش، برگزار می‌کند.

پس از آنکه طالبان در اول فروردین اعلام کردند همه دختران و پسران می‌توانند از روز چهارشنبه ۳ فروردین به مدرسه برگردند، انتظار هفت‌ماهه دختران افغانستان برای بازگشت به مدرسه به پایان رسید و هزاران دختر دانش‌آموز در سراسر افغانستان، راهی مدرسه شدند. اما ساعتی نگذشته بود که طالبان با ارسال پیامی شفاهی، دستور به لغو کلاس‌های هفتم تا دوازدهم دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم طالبان واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخت. وزرای خارجه ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک که وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۴ فروردین منتشر کرد، تصمیم طالبان به تعطیلی مدارس دخترانه را محکوم کردند.

وزرای خارجه کشورهای غربی در این بیانیه تاکید کردند اقدام طالبان به تعطیلی مدارس دخترانه نه تنها دختران را از آموزش محروم می‌‌کند، بلکه فرصت‌های دیگری همچون رشد اقتصادی و انسجام اجتماعی را نیز از مردم افغانستان می‌گیرد.

این مقام‌های غربی از طالبان خواستند تا فوری در این تصمیم تجدیدنظر کنند، در غیر این صورت، رویای داشتن حکومتی مشروع را در آینده در سر نداشته باشند.

در حالی که دانش‌آموزان دختر در افغانستان همواره حجاب معمول اسلامی را رعایت کرده‌اند، طالبان دلیل تعطیلی مدارس دخترانه را کار روی طرح حجاب اسلامی برای دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند و مدعی‌اند که با ایجاد طرحی جدید در چارچوب شریعت اسلامی، دختران دوباره به مدرسه باز خواهند گشت.

بیشتر از جهان