حمل مشعل المپیک پاریس در آستانه بازی‌های ۲۰۲۴ با حضور ۱۰ هزار دونده

برای حمل مشعل المپیک سه‌هزار نفر به‌صورت گروهی و هفت‌هزار نفر به‌صورت فردی انتخاب شده‌اند که شامل تعداد مساوی دختران و پسران ۱۵ ساله و بالاتر است

ابتکار مراسم امسال، گروه‌های حداکثر ۲۴ نفره است که یک نفر بین آن‌ها مشعل را حمل می‌کندـ AFP

برگزارکنندگان المپیک پاریس روز سه‌شنبه اعلام کردند که قرار است ۱۰هزار دونده پیش از بازی‌های ۲۰۲۴ مشعل المپیک را در حین عبور از ۶۰ استان فرانسه همراهی کنند.

به گزارش فرانس۲۴، این شعله پس از آنکه طی مراسمی سنتی در المپیا، یونان، روشن شد، در تاریخ ۸ مه با کشتی سه دکله بلم به مارسی فرانسه می‌رسد، از آنجا به سرتاسر فرانسه سفر می‌کند و در ۲۶ ژوئیه به مراسم افتتاحیه المپیک در پایتخت این کشور می‌رسد.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه قرار است این شعله را روی برج ایفل قرار دهند، اما تونی استانگه، رئیس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، در یک نشست مطبوعاتی گفت که مقصد نهایی هنوز مشخص نشده است.

ابتکار مراسم آتی، گروه‌های حداکثر ۲۴ نفره است که یک نفر بین آن‌ها مشعل را حمل می‌کند.

برای حمل مشعل المپیک سه هزار نفر به صورت گروهی و هفت هزار نفر به صورت فردی انتخاب شده‌اند که شامل تعداد مساوی دختران و پسران ۱۵ ساله و بالاتر است.

هر دونده مشعل را تقریبا چهار دقیقه و در مسافتی حدود ۲۰۰ متر حمل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سوم مشعل‌داران را کمیته برگزاری و هیئت‌های ورزشی انتخاب می‌کنند، یک سوم را کوکاکولا و بانک فرانسوی بی‌پی‌سی‌ئی (BPCE)، حامیان مالی مسابقات، یک سوم دیگر را سایر شرکای المپیک و ۱۰ درصد نهایی را مناطق میزبان دوی امدادی انتخاب می‌کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک حمل مشعل را برای مقام‌های منتخب و شخصیت‌های مذهبی ممنوع کرده است.

برخی از شهرهای فرانسه از مشارکت در این حرکت خودداری کردند و هزینه ۱۸۰ هزار یورویی (۱۹۳ هزار دلار) آن را گزاف دانستند.

سازمان‌دهندگان این برنامه اعلام کردند که «یک حلقه امنیتی سیار» از ژاندارم‌های فرانسه، پلیس و نیروهای امنیتی محلی برای حفاظت از مشعل المپیک تشکیل می‌شود.

مشعل پارالمپیک که در تاریخ ۲۸ اوت برای افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک وارد پاریس می‌شود، یک هزار مشعل‌دار دارد و مسیر آن نیز کوتاه‌تر خواهد بود.

رکورد بیشترین مشعل‌داران شامل ۲۰ هزار نفر است که برای بازی‌های تابستانی پکن در سال ۲۰۰۸ ثبت شد. این مشعل از ۱۹ کشور عبور کرد و بیش از هزار و ۳۰۰ مشعل‌دار آن را حمل کردند. سپس وارد چین شد و در طول ۱۳۰ روز و پیمودن مسافتی بالغ بر ۱۳۷ هزار کیلومتر به ورزشگاه المپیک پکن رسید.

در بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۲۱ در ژاپن، به‌دلیل شیوع کووید-۱۹، عبور مشعل المپیک از مسیرهای عمومی در بسیاری از استان‌ها از‌جمله توکیو ممنوع شد.

حمل مشعل المپیک پیش از بازی‌های زمستانی سال ۲۰۲۲ در پکن نیز به همین دلیل تنها به سه مرحله کاهش یافت.

در المپیک لندن سال ۲۰۱۳، هشت هزار مشعل‌دار شرکت کردند.

بیشتر از ورزش