المپیک ۲۰۲۴: امید فرانسه به نجات رود مشهور پاریس

وقتی ورزشکاران رفتند، رودخانه سن به روی همه باز خواهد شد

زمانی که پاریس اولین بازی‌های المپیک خود را در سال ۱۹۰۰ میزبانی کرد، رقابت‌های شنا در رود سن برگزار شد-CANVA

برای چندین دهه، رودخانه سن همراهِ بدبوی شهر نورها شده است اما مقامات شهری پاریس می‌خواهند با بهره گرفتن از المپیک پیش رو جان دوباره‌ای به این رودخانه بدهند. 

رودخانه سن که از نظر اغلب فرانسوی‌ها نماد شهر پاریس است ۷۰ سال پیش از نظر بیولوژیکی مرده اعلام شد. این جریان آب گل قهوه‌ای که گاه‌گداری بر اثر سیلاب روی پیاده‌روهای شهر عشق طغیان می‌کند بر اثر بی‌تدبیری‌های پی‌درپی بیشتر یک معضل زیست‌محیطی است تا جاذبه گردشگری.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به خاطر آلودگی بالا، شنا به طور رسمی از سال ۱۹۲۳ در رود سن ممنوع شده است و بیش از دو سوم فرانسوی‌ها گفته‌اند نمی‌خواهند تنشان به آب این رودخانه بخورد.
هنگامی‌که مقامات فرانسوی از جاه‌طلبی‌های خود برای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پاریس در این ماه رونمایی کردند، از رود سن مانند یک بنای تاریخی احیاشده ملی، به‌عنوان «زیباترین خیابان پایتخت» و مکانی با «امکانات بی‌نظیر» یاد شد.
برخلاف سنت معمول المپیک، مراسم افتتاحیه ۲۰۲۴ در استادیوم برگزار نخواهد شد. در عوض، ورزشکاران و مقامات المپیک درحالی‌که از بیش از ۱۶۰ قایق دست تکان می‌دهند، در رودخانه شناور خواهند شد. تخمین زده می‌شود ۶۰۰۰۰۰ تماشاگر از جایگاه‌ها و خیابان‌های بین پل آسترلیتز و برج ایفل این مراسم را تماشا کنند.
در هفته‌های بعد، برخی از ورزشکاران ممکن است نه‌تنها بر روی رود سن، بلکه داخل آن هم بروند. انتظار می‌رود این رودخانه میزبان ماراتن‌های آب آزاد المپیک و مسابقات سه‌گانه هم باشد. وقتی ورزشکاران رفتند، رودخانه سن به روی همه باز خواهد شد.
اما رسیدن به این رؤیاها نیاز به لایروبی و پاک‌سازی رود سن دارد. مقامات تخمین می‌زنند برای اینکه مردم بتوانند با خیال راحت پایشان را در سن بگذارند، بیش از یک میلیارد دلار بودجه نیاز است.
پاریسی‌ها امیدوارند با بهره‌گیری از تجربه لندن، رود سن را نجات دهند. رودخانه تیمز لندن نیز که زمانی از نظر بیولوژیکی مرده اعلام شده بود حالا شاهد حضور، ماهی‌ها، پرندگان و حتی فک و سمورهای دریایی است.
زمانی که پاریس اولین بازی‌های المپیک خود را در سال ۱۹۰۰ میزبانی کرد، رقابت‌های شنا در رود سن برگزار شد. فرانسه دو سال فرصت دارد تا تاریخ را تکرار و رودخانه مشهور پاریس را نجات دهد.
 

بیشتر از سفر