فرانسه برای حفظ امنیت افتتاحیه المپیک ارتش را به خیابان می‌فرستد

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ممکن است هدف تهدیدهای امنیتی، از جمله حمله‌های پهپادی باشد

سربازان ارتش فرانسه روبروی برج ایفل در پاریس ـ AFP / THOMAS COEX

به گفته وزیر کشور فرانسه، این کشور ۳۵ هزار مامور امنیتی و نیروهای ارتش را برای تامین امنیت افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، که با رژه روی رود در قلب پاریس همراه است و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی، از جمله حمله‌های پهپادی، به کار خواهد گرفت.

تخمین زده می‌شود که صدها هزار تماشاگر از کنار رودخانه سن در مسیری شش کیلومتری از پل آسترلیتز تا پای برج ایفل، حرکت تیم‌های ملی با قایق‌ها را تماشا کنند.

پس از برگزاری بازی‌های توکیو که به دلیل شیوع کووید پشت درهای بسته برگزار شد، پاریس نمایشی ورزشی را نوید می‌دهد که به روی عموم باز باشد، اما با خطرات امنیتی متعددی، از حمله‌های پهپادی و سایبری گرفته تا  اعتراضات فعالان تغییرات اقلیمی و معترضان ضددولت، مواجه است.

به گفته ژرار دارمانان، وزیر کشور، نیروهای کمکی از وزارت دفاع اعزام می‌شوند. رهبری دفاع فرانسه در برابر حمله‌های پهپادی بر عهده ارتش این کشور گذاشته شده است.

دارمانان در نشستی مطبوعاتی گفت: «پهپاد تهدید کاملا جدیدی است. برای مقابله با تهدیدهای کلاسیک، خیلی کار کرده‌ایم؛ خواه تهدید خلافکاران باشد، خواه افراد مسلح به سلاح و بمب، هر بمبی باشد... می‌دانیم این تهدیدها را چطور شناسایی، و با آن‌ها مقابله کنیم.»

«ورود پهپادهای انباشته از مواد منفجره به حوزه عملیات علیه غیرنظامیان، پدیده جدیدی است. قطعی نیست که این تهدید تحقق یابد، اما جلوگیری از آن از همه دشوارتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دارمانان گفت که دولت فرانسه از نیروهای پلیس سراسر اروپا خواهد خواست که در مورد افرادی که می‌توانند تهدید تروریستی باشند، تبادل اطلاعات را افزایش دهند تا بتوان از ورود آن‌ها به خاک فرانسه جلوگیری کرد.

او گفت که فرانسه از کمیسیون اروپا نیز تقاضا کرده است که اجازه یابد طی المپیک و جام جهانی راگبی امسال، کنترل‌های مرزی را برای افراد ورودی از کشورهای منطقه شنگن، که اتباعشان بدون گذرنامه و بی‌هیچ محدودیتی می‌توانند از مرزها عبور کنند، از سر گیرد.

این وزیر در ادامه گفت که کمیسیون اروپا بی‌شک با درخواست فرانسه موافقت خواهد کرد، اما پاریس همچنان منتظر پاسخ است.

رویترز افشا کرد که برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حال برنامه‌ریزی بوده‌اند تا مشعل المپیک را بر فراز برج ایفل، البته نه روی نوک این بنای یادبود، نصب کنند.

دارمانان گفت که پیش‌بینی می‌کند بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مراسم افتتاح بازی‌های المپیک حضور یابند؛ از جمله ۱۰۰ هزار نفر که بابت هر صندلی در کرانه‌های پایین‌دست رودخانه، تا دو هزار و ۷۰۰ یورو پرداخت خواهند کرد.

تماشاگران خواهند توانست هولوگرام‌های روی آب، رقصندگان روی بام ساختمان‌های مجاور، و نمایش‌های هوایی را تماشا کنند.

آن هیدالگو، شهردار پاریس، گفت: «می‌دانیم که این بزرگ‌ترین رویداد سیاره زمین، شمار زیادی را به سوی خود خواهد کشاند که می‌خواهند سرور و شادی به پا کنند، و بی‌تردید برخی دیگر هم می‌‌خواهند این سرور و شادی را خراب کنند.»

رویترز

© Reuters

بیشتر از جهان