آسوشیتدپرس: آژانس درباره دو موضوع مورد اختلاف با ایران قانع شد

حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۳ مه چهار هزار و ۷۴۴ کیلوگرم اعلام شده است که ۱۱۴ کیلوگرم آن اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین-HANS PUNZ/AFP via Getty Images

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۰ خرداد به نقل از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌گوید نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، نوشت که جمهوری اسلامی دو موضوع مورد اختلاف با آژانس درباره کشف اورانیوم با غنای بالا و سایتی که در آن رد اورانیوم غنی نشده یافت شده را حل کرده است.

خبرگزاری مهر پیش‌تر و در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام مدعی شده بود که ایران دو موضوع، کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در تاسیسات هسته‌ای و پرونده «آباده» را حل کرده است.

هنوز مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌‌طور رسمی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند اما آسوشیتدپرس می‌گوید که گزارش خود را بر اساس نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش این خبرگزاری آمریکایی، گزارش آژانس تا حدودی فشار را بر ایران کاهش می‌دهد اما در عین حال به انباشت مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنی‌شده در ایران اشاره می‌کند.

دو گزارش فصلی محرمانه آژانس که در اختیار کشورهای عضو قرار گرفته است، می‌گوید که بازرسان دیگری درباره کشف اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فوردو سوالی ندارند و توضیحات تهران در این زمینه با ارزیابی این نهاد ناهمخوانی نداشته است.

این گزارش همچنین می‌گوید که بازرسان پرونده تحقیق درباره رد اورانیوم در سایت آباده در ۵۲۵ کیلومتری جنوب شرق تهران را بسته‌اند.

کارشناسان بارها این سایت را به فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران مرتبط کرده‌اند.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که گزارش آژانس می‌گوید یکی دیگر از کشورهای عضو در بین دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در این منطقه یک معدن را اداره می‌کرده است. در این گزارش به نام این کشور اشاره نشده است. برخی گزارش‌ها پیش‌تر در این زمینه از شوروی سابق نام برده بودند.

جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته بود که اورانیوم کشف شده در این سایت می‌تواند به ابزار و تجهیزات معدن مرتبط باشد. آژانس هم در این گزارش این را یک «توضیح محتمل» توصیف کرده است.

در این مورد نیز آسوشیتدپرس می‌گوید که آژانس پرونده را بسته و پرسش دیگری ندارد.

این گزارش در ادامه می‌گوید که آژانس در فوردو و نطنز، دو تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، تجهیزات نظارتی نصب کرده است.

در این گزارش حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۳ مه چهار هزار و ۷۴۴ کیلوگرم اعلام شده است که ۱۱۴ کیلوگرم آن اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است.

براساس برجام نگهداری ۳۰۰ کیلوگروم اورانویم با غنای ۳.۶۷ درصد در ایران مجاز بود. اما پس از خروج آمریکا از برجام، تهران از این سقف عبور کرد و غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران توجیه غیرنظامی ندارد. اما تهران اهداف هسته‌ای خود را «صلح‌آمیز» عنوان می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که زمزمه تلاش‌های تهران و واشینگتن برای دستیابی به نوعی توافق و آزادی هفت میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به‌گوش می‌رسد.