چرا باید غذای «آغشته به لذت گناه‌آلود» را خورد؟

محدود کردن غذاها باعث کنترل کمتر می‌شود، نه بیشتر

غذاهای لذتبخش معمولا همان‌هایی‌اند که لذتشان را بر خود حرام می‌کنیم- CANVA

شیوه صحبت کردن ما درباره غذا ممکن است خیلی احساسی باشد. ما به برخی غذاها «عشق» می‌ورزیم، در مقابل بعضی غذاها «نمی‌توانیم جلوی خودمان را بگیریم» و در برخی موارد، غذایی را که از خوردنش لذت می‌بریم، «لذت گنه‌آلود» یا «دلچسب ناپسند» توصیف می‌کنیم.

غذاهای لذتبخش معمولا همان‌هایی‌اند که لذتشان را بر خود حرام می‌کنیم و این کار را اغلب با نخریدنشان انجام می‌دهیم – و موقع خوردنشان سعی می‌کنیم احتیاط کنیم.

با این حال، به گفته کارشناسان تغذیه، این روش لزوما بهترین رویکرد برای برخی از غذاهای محبوب ما نیست و محدود کردن غذاها به این روش فایده ندارد.

محدود کردن غذاها باعث کنترل کمتر می‌شود، نه بیشتر

کیت ساتن، مشاور تغذیه شهودی، در گفت‌وگو با نشریه سلف توضیح داد که وقتی از خوردن غذایی خاص یا به‌طور کلی غذا محروم می‌شویم، «سیستم حسی فعال‌تر می‌شود و غذا خوش آب و رنگ‌تر، خوشبوتر و خوشمزه‌تر به نظر می‌آید».

اساسا هرچه بیشتر غذایی خاص را از رژیم غذایی و آشپزخانه‌تان محروم کنید، میل بیشتری برای خوردن آن در شما به وجود می‌آید. به همین دلیل است که وقتی خودمان را برای خوردن غذاهای گناه‌آلود آزاد می‌گذاریم غالبا نمی‌توانیم جلوی خوردنمان را بگیریم.

به گزارش هافیتگتون‌پست، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نیز نشان داد وجود مداوم غذا در زندگی افراد باعث کاهش قدرت واکنش آن‌ها به غذا می‌شود.

خلاصه آنکه: مصرف متعادل غذاهای به اصطلاح آغشته به لذت گناه‌آلود به صورت تفننی در طولانی‌مدت رویکردی بهتر از پرخوری در موارد نادر است.

چگونه با غذاهای ممنوعه راحت‌تر کنار بیاییم؟  

تغییر عادت دشوار است و تلاش برای کنار آمدن با خوردن منظم غذاهایی که به ما احساس گناه می‌دهند، ممکن است گاهی شبیه مبارزه‌ای سخت به نظر برسد.

اما خوشبختانه کارشناسان در این زمینه توصیه‌های زیادی دارند که می‌تواند راهگشا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرستن آکرمن، متخصص تغذیه، به نشریه فوربس گفت که مردم باید این کار را با تغییر نحوه گفت‌وگو درباره غذا شروع کنند. او پیشنهاد کرد واژگانی که برای توصیف غذا از آن استفاده می‌کنیم مانند «پاک»، «غذای ناسالم» یا «ممنوع» بر رابطه ما با غذا تاثیر زیادی دارد.

آکرمن گفت: «این کار را با ارزیابی غذایی «خوب» و «بد» درمورد غذاهایی که در طول روز در ذهنتان ظاهر می‌شود شروع کنید. ایجاد این آگاهی کم‌کم قدرتی را که آن‌ها روی شما دارند، از بین می‌برد.»

روانشناسی به نام جوزف نلسون می‌گوید: «آگاهانه غذا بخورید: به احساسی که غذا در دهانتان ایجاد می‌کند، به احساسی که در شما پدید می‌آورد و حتی به اینکه چگونه به بشقاب شما رسیده زمان بگذارید و فکر کنید.»

چنین فرآیندی به شما کمک می‌کند باورهای منفی درمورد غذا را از بین ببرید و رابطه‌تان را با آن ترمیم کنید.

شاید هم دوست داشته باشید به خودتان اجازه بدهید بی‌قید و شرط غذا بخورید. مقاله‌ای که در نشریه پزشکی هلث لاین منتشر شده است، می‌گوید: «هر قدر هم که برای ناهار زیاده‌روی کرده یا چند شیرینی اضافی به‌عنوان دسر خورده باشید، باز هم حق دارید که وقتی گرسنه‌اید یا تمایل به خوردن دارید غذا بخورید. بدن شما بدون توجه به زمان روز یا وضعیتی که در آن به سر می‌برید به غذا نیاز دارد.»

اگر لازم است از کسی کمک بگیرید. درمانگری بیابید که متخصص اختلالات خوردن باشد و بتواند به شما کمک کند.

لی تسوی، کارشناس تغذیه و مشاور تغذیه شهودی، نیز به نشریه سلف گفت که مردم نباید به خاطر هیچ‌کدام از عادات تغذیه‌ای‌شان خود را سرزنش کنند.

او گفت: «ارزش آدم‌ها به خوردن غذایی خاص یا مقدار خاصی از غذا ربطی ندارد. کنترل کمتر غذایی که مصرف می‌کنید به این معنی نیست که به سلامت خود بی‌توجه‌اید. درواقع وقتی به خودتان اجازه می‌دهید غذایی بخورید که راضی‌تان می‌کند، نوعی خودمراقبتی می‌کنید.»  

بیشتر از زندگی