رژیم غذایی گیاهی برای قلب مفید است

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم‌های گیاهخواری و وگن کلسترول بد را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد

حفظ رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات به مدت ۱۵ سال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد ـ Canva

بررسی داده‌های چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که اختصاص نقش اصلی به سبزیجات در رژیم غذایی برای سلامت قلب مفید است.

پژوهشگران دانمارکی دریافتند که رژیم گیاهخواری و وگن [پاک‌گیاهخواری] سطح کلسترول و چربی خون را که موجب بروز حمله قلبی می‌شود، کاهش می‌دهد.

به گفته آن‌ها، این تاثیر که معادل حدود یک‌سوم مصرف داروهای روزانه بود، بسیار جالب توجه است.

بی‌بی‌سی به نقل از این کارشناسان گزارش می‌دهد که گوشت و لبنیات برای سلامت بدن فواید خاص خود را دارند و همه رژیم‌های غذایی بدون گوشت واقعا سالم نیستند.

این پژوهش ۳۰ آزمون را از سال ۱۹۸۲ کنار هم گذاشت که در آن‌ها دانشمندان رژیم غذایی مشخصی به داوطلبان دادند و تاثیر آن را بر سلامت قلب دنبال کردند. در مجموع، این پژوهش نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از سراسر جهان را دربر می‌گرفت.

سطوح بالای کلسترول بد به تجمع رسوب چربی در رگ‌های خونی می‌انجامد و درنهایت باعث حمله قلبی یا سکته می‌شود.

نتایجی که در نشریه قلب اروپایی منتشر شد، نشان داد که رژیم‌های گیاهخواری و وگن کلسترول بد را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد، کلسترول کلی را ۷ درصد پایین می‌آورد و آپولیپوپروتئین (پروتئین اصلی کلسترول بد) را ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور روث فریک اشمیت که این مطالعه را در بیمارستانی در دانمارک انجام داد، به بی‌بی‌سی گفت که تاثیر این کار با یک‌سوم اثر استاتین [قرص] کاهنده کلسترول یکسان است و برای همین این‌قدر اهمیت دارد.

برای مشاهده چگونگی تغییر در خون باید این مطالعه‌ها رژیم غذایی افراد را تا سال‌ها یا دهه‌ها کنترل می‌کرد.

اما پروفسور فریک اشمیت با استفاده از داده‌های آزمایش‌های استاتین‌ توانست پیش‌بینی کند حفظ چنین رژیمی به مدت ۱۵ سال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیماری‌های قلبی عروقی سالانه جان نزدیک به ۱۸ میلیون نفر را می‌گیرد.

پروفسور اشمیت هشدار داد با وجود مزایای بسیاری که رژیم غذایی گیاهی‌تر برای سلامتی دارد، اما افرادی که این رژیم را دنبال می‌کنند نباید داروهایی را که برایشان تجویز شده است، کنار بگذارند چون در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

سایر رژیم‌های غذایی حاوی گوشت مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز سالم‌اند.

به گفته پروفسور اشمیت، گوشت نباید حذف شود، اما نکته مهم اختصاص حجم بیشتر به گیاه است، زیرا هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست مفید است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که به افراد شرکت‌کننده در این آزمون‌ها غذای گیاهی و وگن «سالم» داده شد.

سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، حبوباتی مانند نخود و غلات سبوس‌دار با شیرینی‌ها، چیپس‌ها و نوشیدنی‌های شیرین که بدون گوشت‌اند، بسیار متفاوت‌اند.

پروفسور آدین کسیدی، از دانشگاه کوئینز بلفاست، گفت: «همه رژیم‌های غذایی گیاهی یکسان نیستند. رژیم‌هایی که کربوهیدارت تصفیه‌شده، غذاهای فرآوری‌شده و پرچرب/شور دارند هم ناسالم‌ محسوب می‌شوند.»

پروفسور مارتین وارن، مدیر ارشد علمی موسسه کوادرام، گفت: «محصولات حیوانی مانند گوشت غنی از جمله مواد مغذی‌اند که فواید دیگری هم دارند. به همین ترتیب، رژیم‌های غذایی مبتنی بر محصولات گیاهی نیز ممکن است از نظر ریزمغذی‌های خاص فقیر باشند – بنابراین به‌طور کلی مصرف گوشت کمتر با حفظ رژیم غذایی متنوع برای سلامتی مفید است.»   

بیشتر از زندگی