ارتباط چاقی با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان

ناسالم بودن سوخت‌وساز بدن، خطر سرطان مرتبط با چاقی را بیشتر می‌کند

داشتن متابولیسم سالم در برخی از افراد از آن‌ها در برابر بسیاری از آثار نامطلوب چربی اضافی بدن محافظت می‌کند- Canva

مطالعه جدیدی هشدار می‌دهد که هر دو «نوع» چاقی سالم و ناسالم از نظر متابولیکی با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان ارتباط دارند.

پژوهشگران، از جمله محققان دانشگاه لوند در سوئد، موارد چاقی همراه با عوارض متابولیک را که معمولا «چاقی ناسالم متابولیکی» نامیده می‌شود و همچنین گزارش‌هایی از انواع «سالم» این بیماری [چاقی] را که آسیب متابولیک به بدن وارد نمی‌کند، ارزیابی کرده‌اند.

[منظور از مشکلات متابولیک مجموعه‌ای از شرایط مانند فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین خون، چربی انباشته اضافی در اطراف شکم و افزایش چربی خون، دیابت، تری گلیسیرید بالا و اچ‌دی‌ال پایین است که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند]

این یافته‌ها که قرار است این هفته در کنگره چاقی اروپا در دوبلین ارائه شود، نشان می‌دهد هنگام ارزیابی خطر ابتلا به سرطان، نوع متابولیسم (سوخت‌وساز) در بیماران چاق مهم است.

برای سالم‌دانستن یک فرد از نظر سوخت‌وساز، هیچ تعریف موردتوافق جهانی وجود ندارد، اما مطالعات پیشین نشان می‌دهد که در افرادی که وضعیت متابولیکی این‌چنینی [سالم] دارند، بدن قادر است به روشی سریع و مفید به غذا واکنش نشان دهد و از خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و بیماری کبد چرب بکاهد.

در برخی از افراد مبتلا به چاقی ثابت شده است که داشتن متابولیسم سالم از آن‌ها در برابر بسیاری از آثار نامطلوب چربی اضافی بدن محافظت می‌کند.

با این حال، پژوهشگران در مطالعه جدید خود که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد، دریافتند اگرچه چاقی ناسالم از نظر متابولیکی بیشتر با سرطان مرتبط است، هر دو شکل وضعیت چربی بالای بدن با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان ارتباط دارد.

آن‌ها بررسی کردند که چگونه شاخص توده بدنی همراه با وضعیت متابولیک سالم بیش از ۷۹۷ هزار اروپایی با خطر سرطان مرتبط با چاقی ارتباط دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران برای تعریف وضعیت سوخت‌وساز سالم و ناسالم، یک امتیاز متابولیکی شامل فشار خون، گلوکز پلاسما و چربی‌های تری گلیسیرید را در نظر گرفتند.

سپس شرکت‌کنندگان را به شش دسته تقسیم کردند: چاقی ناسالم متابولیکی، چاقی سالم متابولیکی، اضافه وزن ناسالم متابولیکی، اضافه وزن سالم متابولیکی، وزن طبیعی ناسالم متابولیکی و وزن طبیعی سالم از نظر متابولیک.

دانشمندان دریافتند چاقی ناسالم از نظر متابولیکی در مقایسه با وزن طبیعی سالم از نظر متابولیکی، با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، رکتوم، پانکراس، آندومتر، کبد، کیسه صفرا و کلیه مرتبط است.

به گفته پژوهشگران، تخمین بیشترین خطر مربوط به سرطان آندومتر، کبد و کلیه با افزایش خطر ۲.۵ تا ۳ برابر بود.

زنان چاق که از نظر متابولیسمی ناسالم‌اند، در مقایسه با زنان سالم از نظر متابولیک با وزن طبیعی، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سه برابر بیشتر با خطر سرطان آندومتر مواجه‌اند و ۲.۵ برابر افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه را نشان می‌دهند.

به گفته دانشمندان، زنان چاق که از نظر متابولیکی سالم بودند، ۲.۴ برابر بیشتر در معرض خطر سرطان آندومتر و ۸۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه بودند.

مردان چاق که از نظر متابولیکی ناسالم بودند، ۲.۶ برابر افزایش خطر نسبی سرطان کلیه، ۸۵ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۳۲ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس و رکتوم داشتند.

پژوهشگران گفتند در مردان، چاقی همراه با عوارض متابولیکی خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با آن را بیش از حد انتظار از میزان هر یک از عوامل خطر به تنهایی افزایش می‌دهد.

دانشمندان خاطرنشان کردند: «این‌ها پیامدهای مهمی برای سلامت عمومی دارند و نشان می‌دهند که تعداد قابل‌توجهی از موارد سرطان می‌توانند با هدف قرار دادن وجود هم‌زمان مشکلات متابولیک و چاقی، به‌ویژه برای سرطان‌های مرتبط با چاقی در بین مردان، به طور احتمالی قابل پیشگیری باشند.»

آن‌ها به این نتیجه رسیدند: «به طور کلی، ناسالم‌ بودن از نظر متابولیکی، خطر سرطان مرتبط با چاقی را افزایش می‌دهد و در نتیجه هم چاقی و هم شرایط متابولیک اهداف مفیدی برای پیشگیری از سرطان‌های مرتبط با چاقی‌اند.»

© The Independent