کارزاری برای آگاهی از سرطان دهانه رحم

هر سال بیش از 3200 زن مبتلا به سرطان دهانه رحم می شوند

لویس ردنپ

Tolga AKMEN / AFP

کارزار تازه‌ای در رسانه‌های اجتماعی به راه افتاده‌ است تا با انگ‌هایی که در مورد آزمون سرطان دهانه رحم  به افراد زده می‌شود مبارزه کند.

«بنیاد سرطان رحم جو»، در همکاری با توییتر، یک کارزار «پاپ اسمیر» به مناسبت هفته آگاهی سلامت جنسی راه انداخته، که از دوشنبه ۱۲ سپتامبر تا یکشنبه ۲۲ سپتامبر جریان دارد.

این بنیاد خیریه می‌گوید که هدفش از کارزار #ترس‌ از اسمیر را تمام کنید (#EndSmearFear) «عمومی کردن بحث در مورد موضوع‌هایی مثل واژن، دهانه رحم و پاپ اسمیر»، و ترغیب عده بیشتری از زنان به صحبت کردن از تجربه‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی است.

یکی از روش‌های این کارزار برای تشویق بحث در باره پاپ اسمیر این است که از زنان می‌خواهد توصیه‌های خود را برای انجام آزمون سرطان گردن رحم به اشتراک بگذارند.

چهره‌های معروفی از جمله مورا هیگینز، از شرکت کنندگان پیشین مسابقه «لاو آیلند»، لویس ردنپ خواننده، و لولی ایدفوپ کمدین و بازیگر، در حمایت از این کارزار توییت کرده‌اند.

ایدفوپ از فالوئر‌هایش در توییتر تقاضا کرد که اگر وقت آزمون گردن رحمشان نزدیک است، حتما برای این آزمون بروند و اگر اضطراب دارند، یکی از نزدیکانشان را هم همراه ببرند.

بازیگر فیلم «روورز» در توییتر نوشت: «اگر وقت آزمون شما نزدیک است، قرار بگذارید، یک شخص مورد اعتماد با خودتان ببرید، و بعد از آزمون، بیست بار به خودتان جایزه بدهید تا دفعه بعد انگیزه بیشتری داشته‌ باشید».

روش مفرح دیگری که این کارزار برای عمومی‌تر کردن صحبت از دستگاه تناسلی جنس مونث به کار می‌برد، این است که از زنان می‌خواهد ایموجی‌ای را برای اشاره به واژن خود انتخاب کنند.

بنیاد سرطان گردن رحم جو با ذکر این که ایموجی بادمجان اغلب برای اشاره به آلت نرینه به کار می‌رود، می‌گوید: «اگر کسی ایموجی بادمجان بفرستد، آدم می‌داند که اشاره  به چیست، درست است؟ ولی کدام ایموجی است که نمادی از واژن باشد؟»

هیگینز در توییتر نوشت که ایموجی منتخب او یک پروانه آبی است، و ردنپ یک گل صورتی را انتخاب کرد.

کارزار #ترس از اسمیر را تمام کنید، از حمایت افراد سرشناس دیگری هم برخوردار شده، از جمله کلویی سیمز، بازیگر سریال واقع‌نمای «تنها راه ساسکس است»، بیانکا وستوود خبرنگار ورزشی، و «جنبش من وزن دارم» جمیلا جمیل.

بنیاد سرطان گردن رحم جو می‌گوید که هر سال ابتلای بیش از ۳۲۰۰ زن به این بیماری تشخیص داده می‌شود که بیش از یک چهارم آن‌ها زنده نمی‌مانند.

کیت سنگر، مدیر روابط عمومی این بنیاد، گفت که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در ایجاد گفتمانی مثبت و حمایت‌گر در باره آزمون اسمیر تاثیر داشته باشند.

سنگر گفت: «ما می‌خواهیم مقداری از ترس و تردید در باره آزمون اسمیر کم کنیم، و برای این کار، قدرت دست اول رسانه‌های اجتماعی را در اختیار داریم».

«خوشحالیم که با توییتر همکاری می‌کنیم تا ببینیم که صحبت در باره آزمون اسمیر، گردن رحم، و واژن به همان قدر عادی می‌شود که استفاده از یک ایموجی».

«با تشویق گفتگوی مثبت، امیدواریم  زنان بیشتری حس کنند که راحت‌تر می‌توانند سئوال کنند، بدانند که کجا دنبال حمایت بگردند، و اگر بخواهند آزمون اسمیر بدهند، بتوانند قرارش را بگذارند».

کیت مینشال، رئیس روابط عمومی توییتر در بریتانیا، گفت که این رسانه اجتماعی می‌خواهد وقتی اشخاص در مورد آزمون اسمیر توییت می‌کنند «احساس ایمنی و مورد حمایت بودن» کنند، به‌ویژه با توجه به این که تقریبا یک سوم زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله از دادن این آزمون خودداری می‌کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی