ضایعات رآکتور هسته ای دیمونا عامل سرطان در کرانه باختری

دفن زباله های هسته ای، عامل شیوع بیماری های خطرناک است

محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین در افتتاح مرکز ملی تشخیص سرطان در رام الله. عکس از: خبر گزاری فلسطین (اندیپندنت عربی)

فلسطین بدون داشتن تأسیسات هسته ای، تبدیل به یک کشور هسته ای شده است، زیرا شهروندان فلسطینی در معرض تششعات و آلودگی های رآکتور هسته ای دیمونا که در صحرا نقب در جنوب کرانه باختری ساخته شده است، قرار دارند. افزون بر مشکل تابش های زیانبار رآکتور هسته ای دیمونا، فلسطینی ها، اسرائیل را متهم به دفن زباله های هسته ای و شیمیایی در شهر ها و روستاهای کرانه باختری می کنند، اقدامی که منجر به شیوع بیماری های مزمن همچون سرطان، ناهنجاری های مادر زادی و بیماری های مختلف دیگر می شود.

در همین راستا، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین، اسرائیل را عامل اصلی برخی از بیماری های می داند که در نتیجه دفن زباله های هسته ای و شیمیایی، دچار بیماری می شوند.

جنایت آشکار

محمد آشتیه با اشاره به افزایش بیماری های خطرناک در فلسطین گفت: در حال حاضر بیش از 6251 نفر از شهروندان فلسطینی دچار بیماری سرطان هستند و مسئولیت این جنایت به دوش اسرائیل است. وی تأکید کرد که به زودی اقدام به پیگرد این مسئله در دادگاه های بین المللی خواهد کرد.

خلیل ذبابنه، استاد فیزیک هسته ای و رادیولوژی در دانشگاه الخلیل، به اندیپندنت عربی گفت: تحقیقات انجام شده در شماری از روستاها و شهرها در جنوب شهر الخلیل و غرب طولکرم نشان از افزایش عنصر رادیواکتیو سزیم دارد که عامل اصلی این پدیده، وجود رآکتور هسته ای دیمونا و صنایع مواد شیمی در مجاورت این منطقه است.

وی افزود: درصد سزیم در مناطق یاد شده به جای صفر، به 36 "بکیر" در کیلوگرم افزایش یافته است و این رقم بیش از میزان مجاز در معیار های بین المللی است. البته سزیم منجر به تششعات زیانبار می شود که در صورت نفوذ به بدن انسان، به سلول های بدن آسیب می رساند و باعث ایجاد سرطان، ناهنجاری های جنینی، ناهنجاری های مادرزادی و آسم می شود.

خلیل علاوه کرد که در برخی از مناطق نزدیک به تأسیسات هسته ای دیمونا، مردم دچار بیماری های ناشناخته و خطرناکی شده اند که در نقاط دیگر کشور، اثری از این گونه بیماری ها نیست.

به گفته شاهدان عینی، مقامات اسرائیلی، زباله های هسته ای را در مناطق مختلفی از کرانه باختری در چاله هایی که با سیمان و سنگ بسته می شود، دفن می کنند

بیماری های عجیب و ناشناخته

در همین راستا، دکتر محمود سعاده، اظهار داشت که از اوسط دهه 80، بیماری های عجیب و ناشناخته در مناطق جنوبی شهر الخلیل رو نما شد که پیش از آن در فلسطین دیده نشده بود. نامبرده افزود که تحقیقات اخیر نشان از افزایش میزان پرتو های قوی از رآکتور هسته ای دیمونا دارد، زیرا عمر مفید ساختمان این تأسیسات به پایان رسیده است و دیوار های آن در حال فرسایش است. در حال حاضر، تابش تششعات زیانبار رآکتور دیمونا تا حدود 20 کیلومتر می رسد و مناطق مجاور را به شدت تهدید می کند. میزان تابش های مضر در این مناطق بیشتر از حد مجاز است و تنها پس از انفجار های هسته ای، پدیدار می شود.

دکتر سعاده افزود به عنوان نشانه ای از شیوع فزاینده سرطان در جنوب شهر الخلیل، می توان گفت که در یک محله مسکونی که جمعیت آن 2 هزار نفر است، 20 تن از آن ها به بیماری سرطان مبتلا شده اند. دکتر سعاده علاوه کرد که اسرائیل شهر الخلیل را تبدیل به یک زباله دان هسته ای کرده و هزاران نفر از ساکنان این مناطق را در معرض بیماری های خطرناک قرار داده است.

افزایش خطر در رآکتور هسته ای دیمونا

سه ماه پیش، اوزی اوین، یکی از بنیانگذاران رآکتور دیمونا، با اشاره به قدمت و افزایش خطر رآکتور هسته ای دیمونا گفت که دیمونا کهن ترین رآکتور هسته ای جهان است که تا کنون به فعالیت ادامه می دهد و این رآکتور در حدود 55 سال گذشته، مقدار بسیاری زباله هسته ای تولید کرده و این محل را به یک ذخیره گاه هسته ای تبدیل کرده است.

اوین می گوید زباله های انباشته شده در رآکتور هسته ای دیمونا برابر با میزان زباله های هسته ای است که فاجعه چرنوبیل را به بار آورد. وی با انتقاد از عملکرد اسرائیل در محرم قرار دادن وضعیت رآکتور هسته ای دیمونا، خواستار اعلام جزئیات مرتبط به این رآکتور، از جمله معلومات در مورد میزان پسماندهای هسته‌ای، ظرفیت رآکتور و مدت زمان کار در این تأسیسات هسته ای شد.

شایان ذکر است که ده سال پس از تأسیس دولت اسرائیل، رژیم این کشور اقدام به ساخت رآکتور هسته‌ای دیمونا کرد و در سال 1958، این رآکتور به همکاری فرانسه آغاز به کار کرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه