منابع نظامی اوکراین: ۱۷ پهپاد «شاهد» را سرنگون کردیم

روسیه تایید کرد جنگنده‌های اوکراینی با موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» بریتانیا، دو مرکز تحت کنترل آن‌ها را هدف قرار دادند

منابع نظامی اوکراین اعلام کردند نیروهای روسیه از شامگاه جمعه تا بامداد شنبه، با ۲۱ پهپاد ایرانی «شاهد»، مناطق مختلف اوکراین را هدف‌گیری کردند. به‌ گفته منابع اوکراینی، پدافند هوایی این کشور تا بامداد روز شنبه، ۱۷ فروند از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران را در آسمان اوکراین رهگیری و سرنگون کرده است.

هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۱۳ ماه مه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲)، به‌ نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت جنگنده‌های اوکراینی با موشک‌های کروز دوربرد «طوفان سایه» به دو مرکز صنعتی در  شهر لوهانسک، در شرق اوکراین، حمله کرده‌اند. این مناطق در اشغال نیروهای نظامی روسیه قرار دارند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز پنجشنبه به‌نقل از چند منبع آگاه غربی نوشت دولت بریتانیا به‌تازگی موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است. برد این موشک‌ها ۲۵۰ کیلومتر برآورد می‌شود و این امکان را در اختیار خلبان‌های نیروی هوایی اوکراین قرار می‌دهد که از فاصله‌های دور به اهداف خود شلیک کنند.

به‌گفته بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، این موشک‌ها «بهترین شانس» برای نیروهای اوکراینی به‌حساب می‌آید تا به‌واسطه این موشک‌ها از خود در برابر «وحشی‌گری روس‌ها» دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز شنبه از متحدان غربی اوکراین خواست تا هرچه سریع‌تر مجموعه‌ای از تسلیحات دوربرد را که در حال حاضر ارتش اوکراین برای ضربه زدن به مواضع روس‌ها نیاز دارد، در اختیار این کشور قرار دهند.

در همین حال، مقام‌های اوکراینی روز شنبه تایید کردند برخی از پهپادهای ایرانی که نیروهای روسیه ظرف ۲۴ ساعت گذشته از آن‌ها استفاده کرده به زیرساخت‌های شهری در مناطق مختلف اوکراین اصابت کرده و به آن‌ها خسارت وارد کرده است.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین بارها از کشورهای عضو ناتو و متحدان غربی خود خواسته‌اند تا برای تقویت توان دفاع هوایی این کشور در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی روسیه، تسلیحات دوربرد و سامانه‌های پدافندهای هوایی پیشرفته را در اختیار این کشور قرار دهند.

تا پیش از دسترسی اوکراینی‌ها به موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» بریتانیا، حداکثر بُرد سلاح‌هایی که کی‌یف در اختیار داشت، موشک‌های «هیمارس» (HIMARS) با برد ۸۰ کیلومتر بود. موشک‌های «هیمارس» را وزارت دفاع آمریکا تامین کرده است.

نیروهای روسیه از موشک‌های کوتاه‌برد و پهپادهای ساخت حکومت ایران بارها برای حمله به زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده‌اند. به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، ارتش روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶» علیه نیروها و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند.

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه حکومت ایران قصد دارد برای انتقال راحت‌تر و سریع‌تر پهپادها به روسیه، تجهیزات ساخت این دست از پهپادهای انتحاری خود را به بلاروس منتقل کند.

روزنامه اورشلیم‌‌ پست روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲)، به‌نقل از داده‌های مرکز مقاومت ملی اوکراین نوشت: «به‌تازگی گروهی از متخصصان و مهندسان ایرانی وابسته به‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امکانات و شرایط برخی از کارخانه‌ها و مراکز صنعتی بلاروس، را بررسی کرده‌اند.»

بیشتر از جهان