اوکراین ‌دست‌کم ۲۱ پهپاد «شاهد» را سرنگون کرد

به‌گفته یک سخنگوی ارتش اوکراین، حکومت ایران به‌تازگی محموله‌های جدیدی از پهپادهای تهاجمی خود را در اختیار روسیه قرار داده است

پهپاد شاهد برفراز شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین-Yasuyoshi CHIBA / AFP

هم‌زمان با حضور از پیش اعلام‌نشده ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو در کی‌یف و دیدار او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ارتش اوکراین اعلام کرد پدافند هوایی این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، دست‌کم ۲۱ پهپاد از ۲۶ پهپاد تهاجمی «شاهد»، ساخت حکومت ایران را در آسمان اوکراین شناسایی و هدف قرار داده است.

مقام‌های نظامی اوکراین، ایالات متحده و دبیرکل ناتو بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با ساخت و انتقال انواع پهپادهای تهاجمی به روسیه، در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین مشارکت داشته‌اند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی منطقه جنوب ارتش اوکراین، روز پنجشنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین)، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد حکومت ایران به‌تازگی محموله‌های جدیدی از پهپادهای تهاجمی خود را در اختیار ارتش روسیه قرار داده است.

به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، نیروهای روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶» علیه نیروها، زیرساخت‌های انرژی و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کنند.

در همین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع هوایی سازنده پهپادهای نظامی حکومت ایران و چند شرکت‌ و نهاد وابسته وضع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که اعضای این شبکه تدارکاتی، قطعات الکترونیکی ساخت پهپادهای نظامی را از کشورهای مختلف تهیه و به ایران منتقل کرده‌اند.

به‌گفته مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، مهدی خوش‌قدم، مدیر عامل شركت «پردازان سيستم نماد آرمان»، در راس این شبکه تامین‌کننده قطعات پهپاد قرار داد.

بر‌اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، حکومت ایران در ساخت پهپاد‌های نظامی از قطعات ساخت کشورهای مختلف استفاده می‌کند. شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش‌تر در یک گزارش تحقیقی نوشت یافته‌های مقام‌های نظامی اوکراین نشان می‌دهد که از مجموع ۵۲ قطعه‌ای که در پهپاد ساقط‌شده «شاهد-۱۳۶» به‌دست آمده، ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌‌های مختلف آمریکایی است.

وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که با فعال شدن سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت، ساخت ایالات متحده، توان دفاع هوایی این کشور در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

با این حال و به‌گفته برخی از کارشناسان نظامی، به‌دلیل گران بودن موشک‌های آمریکایی پاتریوت، بعید است که مقام‌های ارتش اوکراین در هر نوبت از سامانه پیشرفته دفاع هوایی پاترویت برای هدف قرار دادن پهپادهای تهاجمی ساخت ایران استفاده کنند.

بیشتر از جهان