کی‌یف: روسیه بار دیگر با پهپادهای ایرانی شاهد به اوکراین حمله کرد 

پدافند هوایی اوکراین تمامی ۲۴ پهپاد ایرانی که به سوی این کشور به پرواز درآمده بودند را سرنگون کرده است

ایستگاه‌های مترو شهر کی‌یف پناهگاه شهروندان این شهر- REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه، روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه، بیش از ۳۰ موشک را به اهدافی در سرتاسر اوکراین شلیک کردند. 

 ساعاتی قبل از حمله موشکی نیروهای روسیه، پدافند هوایی اوکراین تمامی ۲۴ پهپاد ایرانی که به‌سوی این کشور به پرواز درآمده بودند را سرنگون کرد. 

یوری ایگنات، سخنگوی ارتش اوکراین، به رسانه‌های محلی گفت که چندین بمب‌افکن روسی TU-95 حمله موشکی اخیر را از منطقه شمالی مومانسک انجام دادند. 

ایگنات گفت که سامانه دفاع هوایی اوکراین دست‌کم ۱۵ موشک را سرنگون کرده است. 

پیش‌تر در ساعات بامدادی به‌وقت محلی، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده بود که یک خوشه پهپاد تهاجمی ساخت ایران را سرنگون کرده است. به گفته نیروی هوایی اوکراین، نیروهای روس این پهپادها را از دریای آزوف در جنوب اوکراین به پرواز درآورده بود. 

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پهپادهای تهاجمی (هواپیمای بدون سرنشین) از سواحل شرقی دریای آزوف پرتاب شدند. بر اساس اطلاعات اولیه، دشمن از ۲۴ فروند پهپاد شاهد استفاده کرد و هر ۲۴ پهپاد منهدم شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه از ماه اکتبر حملات هوایی منظمی را علیه اوکراین آغاز کرده و عمدتا زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف قرار داده است. 

این حملات، شبکه برق سراسری اوکراین را فلج کرد و کی‌یف را بر آن داشت تا با حمایت متحدان غربی خود سامانه دفاع هوایی اوکراین را تقویت کند. 

تازه‌ترین حمله روسیه در بامداد پنجشنبه، پس از آن بود که متحدان غربی اوکراین، ازجمله آلمان و ایالات متحده آمریکا متعهد شدند که تانک‌های پیشرفته لئوپارد و آبرامز را در اختیار کی‌یف قرار دهند. 

شبکه سی‌ان‌ان در ماه نوامبر گزارش داده بود که ایران در حال آماده شدن برای ارسال تسلیحات بیشتر، ازجمله موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد، به روسیه است و همچنین ایران و روسیه توافق کرده‌اند که روسیه خودش تولید پهپادها را آغاز کند.

ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای حمله به مواضع غیرنظامی اوکراین باعث شده است که کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند. 

بیشتر از جهان