وزیر خارجه پاکستان: افغان‌ها نگذارند بار دیگر «میدان بازی» قدرت‌های بزرگ شوند

وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بار دیگر از حکومت طالبان خواستند که حکومتی فراگیر تشکیل دهد و به حقوق زنان احترام بگذارد

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در گوا هند - Twitter/ @DrSJaishankar

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، می‌گوید که افغان‌ها نباید اشتباه‌های گذشته را تکرار کنند، چون از این کشور بارها و بارها به‌عنوان «میدان بازی» قدرت‌های بزرگ استفاده شده است.

زرداری که روز جمعه (۵ مه) در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در هند سخنرانی می‌کرد، گفت که وضعیت کنونی افغانستان در کنار چالش‌ها، فرصت‌های جدیدی نیز به همراه دارد.

او تصریح کرد: «پس از استفاده‌ مکرر از [این کشور] به‌عنوان میدان بازی قدرت‌های بزرگ، ما مدیون مردم افغانستان هستیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.»

وزیر خارجه پاکستان همچنان تاکید کرد که یک جامعه بین‌المللی متحد باید همچنین از مقام‌های طالبان بخواهد که اصول پذیرفته‌شده جهانی در مورد مشارکت سیاسی و احترام به حقوق همه‌ شهروندان افغانستان از جمله حق دختران برای آموزش را رعایت کنند.

پاکستان که در ۲۰ سال گذشته همواره به حمایت از گروه تروریستی طالبان متهم بوده، اکنون نیز دست از حمایت از این گروه بر نداشته است. اسلام‌آباد پس از تسلط طالبان بر افغانستان در تمامی نشست‌های بزرگ جهانی با محوریت افغانستان، از توان لابی‌گری خود برای این گروه دریغ نکرده است. 

رویترز گزارش داد که در نشست روز جمعه (۵ مه)، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که وزیران خارجه هند و روسیه نیز در آن شرکت کرده بودند، بار دیگر از طالبان خواستند که حکومتی فراگیر تشکیل دهند و به حقوق زنان احترام بگذارند.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست، جایشانکار، وزیر خارجه هند، گفت: «وضعیت جاری در افغانستان همچنان در مرکز توجه ما است. تلاش‌های ما باید برای رفاه مردم افغانستان باشد.»

او تاکید کرد: «اولویت‌های فوری شامل ارائه کمک‌های بشردوستانه، اطمینان در مورد ایجاد یک دولت واقعا فراگیر و [انتخاب] نماینده، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها است.»

از سویی دیگر هم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت مسکو انتظار دارد رهبری طالبان «به وعده‌های خود برای تشکیل یک دولت فراگیر عمل کند».

لاوروف گفت طالبان «در مورد حقوق بشر، امنیت در افغانستان و ریشه‌کن کردن تهدیدهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر اطمینان‌هایی داده‌اند و ما این موضوع را زیر نظر داریم».

این نشست یک روزه وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ایالت ساحلی گوای هند پیش از نشستی که قرار است در پاکستان بین وزرای خارجه پاکستان، چین و افغانستان اتفاق بیفتد، برگزار شده بود.

قرار است فردا شنبه (۶ مه) دیدار سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان در اسلام آباد برگزار شود.

گروه طالبان روز جمعه (۵ مه) تایید کردند که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه، برای گفت‌وگو با وزرای خارجه پاکستان و چین وارد اسلام آباد شده است و قرار است در نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان شرکت کند.

هرچند امیر خان متقی تحت تحریم‌های مسافرتی سازمان ملل متحد قرار دارد، اما پاکستان برای سفر او از شورای امنیت این سازمان، مجوز گرفته است که بتواند در این نشست شرکت کند. 

با این حال، در آستانه سفر وزیر خارجه چین به پاکستان و دیدارش با مقام‌های طالبان از جمله وزیر خارجه این گروه، نماینده ویژه چین در امور افغانستان اعلام کرد کشورش برای به‌رسمیت شناختن طالبان در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای ندارد.