وزیر خارجه طالبان برای دیدار با وزرای خارجه چین و پاکستان به اسلام‌آباد رفت

این سفر با مجوز شورای امنیت سازمان ملل و با هزینه دولت پاکستان صورت می‌گیرد

امیر خان متقی همراه با ۱۴ نفر از اعضای طالبان به اسلام‌آباد سفر کردند-HafizZiaAhmad/Twitter@

امیر خان متقی، سرپرست وزرات خارجه طالبان، روز جمعه برای گفت‌وگو با وزرای خارجه پاکستان و چین وارد اسلام‌آباد شد. قرار است متقی در اسلام‌آباد در نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان شرکت کند. او همچنین با مقام‌های پاکستانی نیز دیدار خواهد کرد. در ترکیب هیئتی که طالبان برای شرکت در این دیدارها تدارک دیده‌اند، سرپرست وزارت تجارت طالبان و تعدادی از مقام‌های ارشد وزارت‌خانه‌های طالبان حضور دارند.

وزارت خارجه طالبان می‌گوید سفر متقی و هیئت همراهش بر گفت‌وگو در مورد مسائل سیاسی و تجاری متمرکز است. حافظ ضیا، احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در صفحه توییترش نوشت که علاوه بر گفت‌و‌گوها میان مقام‌های طالبان و پاکستان، متقی در نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان نیز شرکت می‌کند. هرچند امیر خان متقی تحت تحریم‌های مسافرتی سازمان ملل متحد قرار دارد، اما بر اساس مجوز شورای امنیت این سازمان، او اجازه دارد تا به کشور پاکستان سفر کند.

همچنین، براساس اعلامیه خبری وزارت خارجه پاکستان، این سفر چهار روزه بوده و متقی و هیئت همراهش در این چهار روز علاوه بر شرکت در پنجمین نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان، به صورت جداگانه نیز با وزرای خارجه این کشورها دیدار خواهند داشت. وزارت خارجه پاکستان گفت سفر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه روند تعامل سیاسی پاکستان با افغانستان است که از جمله شامل سفر وزیر امور خارجه پاکستان به کابل در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲ و سفر یک هیئت بلندپایه به رهبری وزیر دفاع پاکستان به کابل در ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت خارجه پاکستان، در جریان این سفر، دو طرف در مورد روابط دوجانبه پاکستان و افغانستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارت، صلح و امنیت و آموزش گفت‌وگو خواهند کرد. از سوی دیگر، وزارت خارجه چین نیز سفر وزیر خارجه این کشور به پاکستان را تایید کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت که چین کانگ دو روز در اسلام آباد حضور خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و گفت‌وگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان، هر دو بستر مهمی برای تبادلات و همکاری در مورد مسائل مربوط به افغانستان است و موجب اجماع بیشتر کشورهای منطقه در مورد مسائل این کشور می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، این کشور امیدوار است در گفت‌وگو با افغانستان و پاکستان در مورد وضعیت افغانستان، تحکیم اعتماد متقابل و کمک مشترک به صلح، ثبات، توسعه و رفاه در منطقه کمک کند. با توجه به حضور سرپرست وزارت تجارت طالبان در ترکیب این هیئت، به نظر می‌رسد تمرکز اساسی در این سفر روی مسائل اقتصادی باشد. جایگاه امارت اسلامی طالبان در مناسبات منطقه‌ای از آغاز سلطه این گروه بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ دچار تغییرات زیادی شده است، برخلاف کشورهای غربی که به‌رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت مستقل را منوط به اجرای تعهدات توافق صلح دوحه در سال ۲۰۲۰ و عقب‌نشینی از عملکرد زن‌ستیزانه آنان در افغانستان کرده‌اند.

کشورهای همسایه افغانستان، رابطه نزدیک‌تری را با این گروه ایجاد کرده و به صورت غیرمستقیم طالبان را به‌عنوان یک دولت به رسمیت شناخته‌اند. اکثر سفارت‌خانه‌های کشورهای همسایه در اختیار طالبان قرار گرفته و دادوستدهای تجاری با افغانستان توسعه یافته است. در حالی که امارات اسلامی طالبان سیاست‌های خود را با خشونت و تندی بر افغانستان تحمیل می‌کند، کشورهای جهان با تعجب و نگرانی شاهد عجله کشورهای همسایه افغانستان مانند روسیه، چین و پاکستان برای بستن قراردادهای چند میلیون دلاری با این گروه‌اند.

چین قبلا قراردادی ۲۵ ساله برای استخراج نفت از حوزه آمودریا و قرارداد ۳ میلیارد دلاری برای ذخایر مس افغانستان منعقد کرده بود، در حالی که روسیه شاهد افزایش صادرات به افغانستان به ارزش ماهانه ۱۰.۳ میلیون دلار بوده است. رابطه پاکستان با طالبان نیز هرچند در دو سال گذشته دارای فراز و نشیب‌های فراوان بوده است، ولی هر دو کشور این مسئله را از یاد نبرده‌اند که طولانی‌ترین مرز زمینی را با همدیگر دارند. پاکستان در یک سال گذشته به‌شدت درگیر مبارزه با گروه تحریک طالبان پاکستانی بوده و امارت اسلامی را حامی این گروه می‌داند. با این حال، طالبان با رد ادعاهای پاکستان، می‌گویند اجازه نمی‌دهند تا از افغانستان کشور دیگری تهدید شود. دولت پاکستان هرچند عملیات‌های خونینی را علیه تحریک طالبان پاکستانی به راه انداخته است، اما باور دارد تا زمانی که حمایت طالبان افغان از این گروه وجود داشته باشد، امکان مهار آن‌ها وجود ندارد، درست همان چیزی که افغانستان ۲۰ سال پیش از سقوط به دست طالبان، با آن درگیر بود. 

بیشتر از جهان