سفر وزیر خارجه پاکستان به هند؛ نشانه‌ای از بهبود روابط دیده نمی‌شود

بلاول بوتو نخستین مقام ارشد دولت پاکستان است که طی ۱۲ سال اخیر، به هند سفر کرده است

وزرای خارجه هند و پاکستان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای در ایالت گوا، در جنوب هند-ForeignOfficePk/Twitter@

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت (۴ مه)، برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای به هند سفر کرد، اما برخلاف روند معمول، با وزیر خارجه این کشور دیدار دو جانبه‌ای نداشت.

سفر بلاول بوتو به هند، نخستین سفر یک مقام ارشد پاکستانی در ۱۲ سال گذشته است. بوتو پیش از سفر به هند در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد، بدون اشاره به هند گفت عازم ایالت گوا [ایالتی در جنوب هند و محل برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان شانگهای] است. بوتو گفت سفرش به گوا روی نشست وزرای خارجه شانگهای متمرکز است و تلاش می‌کند در ادامه همکاری با بقیه اعضای سازمان شانگهای، موضع پاکستان را در این نشست بیان کند.

گاردین در گزارشی نوشت که سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، دیدارهای دو جانبه‌ای با وزرای خارجه روسیه، چین و چند کشور دیگر داشت، اما هیچ دیداری میان وزیر خارجه هند و پاکستان صورت نگرفت.

یک رسانه پاکستانی گزارش داد که بلاول بوتو زرداری درخواست ملاقات دوجانبه با وزیر خارجه هند را کرده بود، اما درخواست او رد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷ به این سو، بر سر منطقه کشمیر با هم تنش و درگیری داشته‌اند و تاکنون چهار بار وارد جنگ شده‌اند. آخرین مورد در سال ۲۰۱۹، تنش‌های سیاسی مقام‌های این دو کشور به درگیری نظامی منجر شد که در نتیجه آن، یک هواپیمای نظامی هند به دست ارتش پاکستان سرنگون شد و خلبان هندی به اسارت درآمد. 

در آذرماه سال گذشته، نیز وزرای خارجه هند و پاکستان پیام‌های تنش‌آلودی را مبادله کردند. وزیر خارجه هند در یک سخنرانی گفت: «ما یک همسایه داریم. همان‌طور که ما در فناوری اطلاعات تخصص داریم، آن‌ها نیز در تربیت و تجهیز تروریست‌های بین‌المللی متخصص‌اند.»

وزارت خارجه پاکستان این اظهارات وزیر خارجه هند را «بسیار غیرمسئولانه» خواند و بلاول بوتو نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، را «قصاب گجرات» خطاب کرد.

با این حال، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، همواره بر راه‌اندازی تجارت میان هند و پاکستان تاکید کرده است. پاکستان در یکی از بدترین شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر به‌سر می‌برد. سیل ویرانگر، افزایش تورم، بیکاری گسترده و سقوط بهای ارز پاکستانی در مقابل ارزهای خارجی، به اقتصاد این کشور به‌شدت آسیب زده است.

با وجود این، تنش‌های سیاسی میان دو کشور که از جمله قدرت‌های هسته‌ای در جهان‌اند، از گسترش همکاری‌های اقتصادی جلوگیری کرده است.

هم‌زمان با سفر بلاول بوتو زرداری به هند، حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان به رسانه‌ها گفت که پاکستان اسنادی را به سازمان ملل ارسال می‌کند که نشان می‌دهد هند در یک حمله مرگبار در سال ۲۰۲۱ در لاهور پاکستان دخالت داشته است.

ربانی کهر گفت اسنادی که در اختیار دولت پاکستان است، نشان می‌دهد که هند در حمله خودرو بمب‌گذاری‌شده در مقابل خانه حافظ سعید، بنیانگذار لشکر طیبه، در سال ۲۰۲۱ که به کشته شدن چهار نفر منجر شد، دست دارد. حافظ سعید متهم است که در سال ۲۰۰۸ حمله مرگباری را در ممبای هند سازماندهی و اجرا کرد که در آن دست‌کم ۱۶۶ نفر از جمله چند شهروند آمریکایی کشته شدند.

ربانی کهر ادعا کرد که عاملان حمله بمب‌گذاری در مقابل خانه حافظ سعید، در هند به‌سر می‌برند و دولت هند باید آن‌ها را به دولت پاکستان تحویل دهد.

با این حال، علی‌رغم سفر وزیر خارجه پاکستان به هند، هیچ نشانه‌ای از بهبود روابط میان هند و پاکستان دیده نشده است. به نظر می‌رسد وزیر خارجه پاکستان، برای گشودن مسیرهای بیشتر تجاری با کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای عضو سازمان شانگهای در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان شرکت کرد، در حالی که در جریان اقامت در هند، با وزیر خارجه کشور میزبان دیداری صورت نگرفت.

بیشتر از جهان