چین برای به رسمیت شناختن طالبان برنامه‌ای ندارد

برخلاف کشورهای غربی، موضوع حقوق بشر و زنان در افغانستان برای چین در اولویت نیست

نخستین سفر وزیر خارجه چین به کابل پس از سلطه طالبان و استقبال وزیر خارجه طالبان از او در فرودگاه کابل‌ــ AFP

در آستانه سفر وزیر خارجه چین به پاکستان برای ملاقات با وزیر خارجه طالبان، نماینده ویژه چین در امور افغانستان اعلام کرد کشورش برای به رسمیت شناختن طالبان در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای ندارد. 

یوه شیائویونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان، روز چهارشنبه پس از شرکت در نشست دوروزه دبیرکل سازمان ملل در دوحه، به اسپوتنیک گفت: «چین قصد ندارد در آینده نزدیک، دولت تحت سلطه طالبان را به رسمیت بشناسد؛ زیرا پکن در انتظار تایید وعده‌های آن‌ها (طالبان) برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها است.»

به نظر می‌رسد بر خلاف کشورهای غربی که در گام نخست، موضوع حقوق بشر و زنان را دلایل به رسمیت نشناختن طالبان اعلام می‌کنند، چین به این مبحث علاقه زیادی ندارد و بیشتر نگران خطرات امنیتی است که ممکن است با گسترش تروریسم در افغانستان به این کشور سرایت کند.

این در حالی است که چین از نخستین روز خروج آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، روابط نزدیکی با سران این گروه داشت و تلاش کرد روابط با طالبان را در گستره اقتصادی و به‌ویژه استخراج معادن افغانستان تقویت کند. دولت چین در اغلب نشست‌های بین‌المللی و سازمان ملل نیز از تعامل با طالبان حرف زده و خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان و تحویل آن به طالبان شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه چین نیز با اشاره به همین نکات، گفت که هرچند کشورش برای به رسمیت شناختن طالبان تصمیمی ندارد، «به این معنا نیست که ما نباید با دولت موقت (طالبان) تعامل فعال داشته باشیم؛ زیرا ما معتقدیم که این موضوع بشردوستانه است».

نماینده چین حضور نیروهای ناتو در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته را «اشغال خارجی» خواند و مدعی شد: «کشور (افغانستان) برای اولین بار سرنوشتش را به دستان خود گرفته است و ما باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذاریم.»

این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد که طالبان باید در عمل از گروه‌های تروریستی جدا شود «و این تضمین‌ را که از خاکشان برای حمله به سایر کشورها استفاده نمی‌شود، ثابت کند.»

شیائویونگ در این مصاحبه، به نکته قابل‌تامل دیگری هم اشاره کرد که نشان می‌دهد چین علاقه ندارد با اولویت‌های غرب هماهنگ شود. او گفت: «ما معتقدیم هر کشور باید جداگانه درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان تصمیم بگیرد، نه از طریق تصمیم جمعی کشورها.» با این حال او افزود که کشورش فعلا به رسمیت شناختن طالبان را در اولویت ندارد، بلکه اولویتش «کمک بشردوستانه به افغانستان» است.

گفته‌های این دیپلمات چینی با اظهارات دیپلمات‌های غربی تفاوت‌های فاحشی دارد. در سخنان دیپلمات‌های غربی در مورد به رسمیت شناختن طالبان، نکته اساسی دسترسی زنان و دختران به حق تحصیل، کار و حضور در اجتماع است و موضوع‌ تروریسم و مواد مخدر در کنار آن مطرح می‌شود.

دولت چین تاکنون هرگز در زمینه نقض حقوق بشر و حقوق دختران و زنان در افغانستان موضع سختی علیه طالبان نگرفته است. تاکید دیپلمات چینی بر «استقلال و حاکمیت» طالبان نیز آشکار می‌کند که چین در مسائل اجتماعی و حقوق بشری افغانستان دخالت زیادی ندارد. 

قرار است چین گانگ، وزیر خارجه چین،  روز جمعه (۵ مه) به پاکستان سفر کند و در دیداری سه‌جانبه‌ با وزیر خارجه پاکستان و وزیر خارجه طالبان حضور یابد. هنوز مشخص نیست موضوع این نشست چیست اما سازمان ملل متحد به امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان (که تحت تحریم سازمان ملل است) اجازه داده است برای شرکت در این نشست به اسلام‌آباد برود. 

بیشتر از جهان