یک کودک مهاجردر سوئد، ۱۰ هزار دلار انعام گرفت

مرحاف می‌گوید قصد دارد با این پول مجوز اقامت برای خود بخرد، اما پذیرفت که این کار امکان‌پذیر نیست

مرحاف حمید، یک کودک پناهجو از اتیوپی در جنوب سوئد،  ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ ـ Johan Nilsson / TT / TT NEWS AGENCY / AFP

مرحاف حمید، کودک پناهجو در جنوب سوئد، امیدوار بود که بتواند پول کافی برای خرید پیتزا با دوستانش به دست آورد. بنابراین شروع کرد به فروش گل سینه «ماجبلومر» برای موسسه خیریه کودکان میفلور. این موسسه، قدیمی‌ترین نهاد خیریه سوئد برای مبارزه با فقر کودکان است.  

به گزارش الجزیره، کودکان ۹ تا ۱۲ ساله این گل‌سینه‌ها را به مثابه بخشی از کارزار سالانه این موسسه می‌فروشند و ۱۰ درصد از پول جمع‌آوری شده و نیز انعام‌های احتمالی را برای خود نگه می‌دارند. مرحاف ۱۱ ساله، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که رکورد جمع‌آوری کمک‌های خیریه را بشکند و در شبکه‌های اجتماعی معروف شود.

شروع این کار برای مرحاف آسان نبود. برخی از بزرگسالان به او گفتند از خیابان‌ها خارج شود و مایوسش می‌‌کردند. لیلا اورحمان، از دوستان خانوادگی مرحاف، متوجه شد حرف‌های این افراد بر مرحاف تاثیر منفی گذاشته‌ است. او تصمیم گرفت در مورد این موضوع در رسانه‌های اجتماعی بنویسد.

نوشته لیلا اورحمان به سرعت بازنشر شد و از آن طریق، بیش از ۲۲۳ هزار دلار کمک‌های مالی دیجیتال جمع‌آوری شد و در نهایت، در رسانه‌های سراسر کشور هم منتشر شد. مرحاف همچنین ده هزار دلار انعام دریافت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسا هنل، دبیرکل موسسه خیریه کودکان میفلور، به رسانه‌ها گفت این مقدار کمک مالی «کاملا باورنکردنی» است، و افزود «هرگز چیزی شبیه به این» ندیده‌اند. اسا هنل با تعجب گفت: «کودکان موسسه ما معمولا حدود ۱۰۰ دلار جمع آوری می‌کنند.»

اگرچه اکثر نظرات در مورد حمایت لیلا اورحمان از کارزار مرحاف حمید مثبت بود، اظهارات نژادپرستانه‌ای نیز مطرح شد. یک توییت از یک عضو حزب راست‌گرای پوپولیست دموکرات سوئد، حاوی چندین توهین نژادپرستانه بود و ادعا کرد «کودکان سفید سوئدی» نیز باید از حمایت عمومی برخوردار شوند. 

مرحاف حمید که در سوئد متولد شده است، همچنان در وضعیت پناهجویی است و اجازه اقامت ندارد. به گزارش روزنامه سوئدی داگنز نی‌هتر، درخواست پناهندگی خانواده مرحاف سه بار رد شده است. با این حال، به دلایل مختلف، دولت نمی‌تواند خانواده او را به اتیوپی، کشور مادری‌شان، بازگرداند.

اظهارات نژادپرستانه علیه مرحاف، توجه مردم این کشور را بیشتر به مبارزات انتخاباتی جلب کرد، زیرا اکثر مردم از او حمایت کردند؛ از جمله اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد، که گفت: «کسانی که نظرات نژادپرستانه نوشتند، باید از خود خجالت بکشند.»

مرحاف حمید اینک به پارلمان سوئد و شورای شهر مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، دعوت شده است. او به تلویزیون عمومی سوئد گفت که قصد دارد با این پول «مجوز اقامت برای خود بخرد»، اما پذیرفت که چنین کاری «امکان‌پذیر نیست.» در عوض، او قصد دارد یک تلفن همراه، کفش و لباس برای خود بخرد. او افزود که فروش تعداد زیادی از این گل‌سینه‌ها اعتماد به نفس او را افزایش داده است.

دموکرات‌های سوئد اظهارات نژادپرستانه را «رفتاری ناپذیرفتنی» توصیف کرده‌اند.

بیشتر از جهان