تشدید جنگ در اوکراین؛ سوئدی‌ها در جست‌وجوی پناهگاه‌

مقام‌های سوئد به شهروندان این کشور توصیه می‌کنند که برای شرایط اضطراری آماده باشند

نگرانی‌های مردم سوئد در حالی است که وزیر خارجه روسیه در روزهای اخیر از احتمال بروز جنگ جهانی سوم، آن‌هم از نوع جنگ اتمی، هشدار داد‌ـ FREDRIK SANDBERG/AFP

با گذشت نزدیک به یک هفته از تهاجم روسیه به اوکراین و هشدار روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای، شهروندان سوئد به دنبال یافتن پناهگاه و آمادگی برای وضعیت اضطراری‌اند. پرسش‌های پی‌در‌پی شهروندان سوئد در رسانه‌های اجتماعی در مورد یافتن پناهگاه، مقام‌های این کشور را به توضیح و پاسخ‌گویی در این زمینه واداشته است. رسانه‌های سوئدی گزارش داده‌اند که در یک هفته گذشته، مردم بیش از حد معمول از حساب‌های بانکی‌شان پول نقد برداشته‌اند. 

هرچند میان اوکراین و سوئد، کشور لهستان و دریای بالتیک قرار دارد که فاصله چندان نزدیکی به شمار نمی‌آید، با توجه به این که مردم سوئد از سال ۱۸۰۰ میلادی تاکنون درگیر هیچ جنگی نبوده‌اند، نگران کشیده شدن جنگ روسیه به کشورهای اروپایی و در نتیجه سوئدند.

مقام‌های سوئدی نیز در رسانه‌ها به مردم گوشزد کرده‌اند که برای شرایط اضطراری آماده باشند. انا ونستروم، رئیس مطبوعاتی اداره آمادگی و محافظت از جامعه سوئد، در گفت‌وگو با رادیو سوئد گفت: «در مورد چگونگی مدیریت دسترسی افراد به غذا، گرما، آب و ارتباطات صحبت می‌کنیم و به افراد توصیه می‌کنیم که برای شرایط اضطراری آماده باشند.» او همچنین توصیه کرد که مردم می‌توانند برای پیدا کردن نزدیک‌ترین پناهگاه به محل زندگی‌شان، به وب‌سایت این اداره سر بزنند، یا تلفنی تماس بگیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره آمادگی و محافظت از جامعه دفترچه راهنمایی برای شرایط بحران با عنوان «‌اگر جنگ آمد» دارد که در آن راهنمایی‌های لازم برای شرایط بحرانی گنجانده شده است. مسئول مطبوعاتی این اداره به رسانه‌های سوئدی گفت مردم باید این راهنما را به‌دقت بخوانند و آمادگی‌های لازم را داشته باشند. او خاطرنشان کرد که داشتن مقداری پول نقد، یک رادیودستی با باتری برای پیگیری خبرها در صورت قطع اینترنت، و برخی مواد اولیه ضروری است.

نگرانی‌های مردم سوئد در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در روزهای اخیر از احتمال بروز جنگ جهانی سوم، آن‌هم از نوع جنگ اتمی، هشدار داد. با این حال، مگدالنا آندرشون، نخست‌وزیر سوئد، در سخنرانی‌‌اش در روز سه‌شنبه ۱ مارس (۱۰ اسفند)، تاکید کرد که سوئد در حال حاضر در معرض حمله مستقیم نیست، اما بی‌تردید با انواع تهدیدها روبه‌رو است. او تصریح کرد: «تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون روی قیمت سوخت در سوئد تاثیر گذاشته است. اما در روزهای پیش‌رو باید برای افزایش بهای موادغذایی نیز آماده باشیم.» او اذعان کرد که در نتیجه فشارهای اقتصادی ناشی از بحران اوکراین، ممکن است شرکت‌ها، مشاغل، و بازنشستگان آسیب ببینند، اما دولت سوئد همه این موارد را زیر نظر دارد. 

با این حال، پارلمان سوئد برای ابراز و حفظ همسویی این کشور با اوکراین، روز سه‌شنبه با اکثریت آرا به ارسال کمک ۱۰۴ میلیارد کرونی به اوکراین موافقت کرد. این کمک‌ها برخی تجهیزات نظامی از جمله پنج هزار اسلحه ضدتانک را شامل می‌شود، که با انتقاد شدید حزب چپ سوئد و هوادارانش مواجه شد. این حزب سیاسی مخالف ارسال هرگونه اسلحه به کشورهای در حال جنگ است.

اما نخست‌وزیر سوئد در پاسخ به انتقادها گفت که تصمیم ارسال اسلحه به اوکراین فقط برای محافظت از مردم سوئد است، زیرا آتش جنگ ممکن است به این کشور نیز سرایت کند. او از مردم کشورش خواست تا خبرهای ضد‌ونقیض در مورد توانایی نظامی سوئد را باور نکنند و اطمینان داد که برای تقویت نیروهای نظامی سوئد، تلاش‌های همه‌جانبه‌ای جریان دارد.

در همین حال، شهرداری‌های سوئد نیز در حال آماده شدن برای پذیرایی از پناهجویان اوکراینی‌اند. صبح روز سه‌شنبه ۱ مارس، کاروان ۹۰ نفری پناهجویان اوکراینی که به لهستان گریخته بودند با کشتی به شهر کارلسکرونا در جنوب سوئد رسید. پلیس این شهر و اداره مهاجرت سوئد اعلام کردند که این افراد بر اساس قانون اجازه دارند تا  ۹۰ روز در خاک سوئد اقامت داشته باشند و در این مدت، دولت سوئد نهایت تلاش‌ خود را برای پذیرایی صمیمانه از این پناهجویان، به کار خواهد برد. 

هرچند همسویی دولت و مردم سوئد با اوکراین بر اساس دیدگاه و فرهنگ آنان، نوعی انسان‌دوستی است، به هراس مردم سوئد از اینکه کشورشان را در معرض خشم روسیه قرار دهد، نیز دامن زده است. بر این اساس، با وجود فاصله جغرافیایی با روسیه، شهروندان سوئدی خطر رسیدن جنگ به سرزمین خود را حس می‌کنند و برای مقابله با وضعیتی دشوار، آماده می‌شوند. 

بیشتر از جهان