سومین شب ناآرامی در سوئد پس از قرآن‌سوزی رهبر حزب راست افراطی

تظاهرکنندگان پس از لغو یک رویداد ضد اسلامی به پلیس حمله کردند و خودروها را سوزاندند

درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهر مرکزی اوربرو، منجر به زخمی شدن ۱۲ افسر پلیس و سوختن چهار خودروی پلیس شد - Johan NILSSON / AFP

جنوب سوئد روز شنبه برای چندمین روز متوالی با حضور طرفداران حزب راست افراطی این کشور در خیابان، ناآرام بود.

این درگیری‌ها از روز پنجشنبه پس از اقدام راسموس پالودان، رهبر یک حزب اسلام‌‌ستیز دانمارکی برای سوزندان قرآن آغاز شد. او با حضور در یکی از محله‌هایی که اغلب جمعیت آن را افراد مسلمان‌ تشکیل می‌دادند، قرآن را در دست گرفت و سوزاند که این اقدام با اعتراض مسلمان‌ها مواجه شد.

پالودان، یک وکیل دانمارکی است که تابعیت سوئدی نیز دارد. او گروه راست افراطی «استرام کورس» با برنامه ضد مهاجرت و ضد اسلام را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد پیش از این نیز قرآن را آتش زده و خواستار مقابله با جمعیت مسلمانان شده بود. او تحت حفاظت مداوم پلیس است.

به گزارش گاردین، پلیس درباره این ناآرامی‌ها توضیح داد که پس از جابه‌جایی تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده حزب استرام کورس از شهر لاندسکرونا به شهر مجاور مالمو، بیش از ۱۰۰ نفر از طرفداران این حزب با حضور در خیابان شروع به پرتاب سنگ کردند و اتومبیل‌ها، لاستیک‌ها و سطل‌های زباله را آتش زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیم هیلد، سخنگوی پلیس در جنوب سوئد روز شنبه گفت که مجوز تظاهرات این حزب افراطی لغو نمی‌شود، زیرا آستانه آزادی بیان در سوئد بسیار بالا است. او همچنین در پاسخ به گروه‌هایی که خواستار لغو برنامه این گروه افراطی شده بودند، تاکید کرد: «نادیده گرفتن حق این افراد برای اعتراض و محدود کردن آزادی بیان آن‌ها باورنکردنی است.»

این در حالی است که مایکل سباستین عباسی، مدیر مرکز روابط مسلمانان در دانمارک در اعتراض به این اقدام، پالدون را به ایجاد آشوب علیه مسلمانان متهم کرد. او همچنین با انتقاد از پلیس گفت که نباید اجازه‌ فعالیت‌های افراطی علیه یک گروه دیگر به او داده می‌شد.

هم‌زمان درگیری‌هایی نیز در سایر شهرهایی که حزب استرام کورس در آن‌ها تظاهرات داشت یا در تدارک آن بود، به وجود آمد. ناآرامی در شهرهای استکهلم، لینکوپینگ و نورکوپینگ گزارش شده است.

به گفته پلیس، درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهر مرکزی اوربرو بر سر سوزاندن قرآن به زخمی شدن ۱۲ افسر پلیس و سوختن چهار خودروی پلیس منجر شد.

فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده از شهرهای مختلف سوئد، صحنه‌هایی از آشوب خیابانی را نشان می‌دهد که ماشین‌های پلیس در آتش می‌سوزند و معترضان سنگ‌ها و اشیای دیگر را به سمت ماموران پلیس پرتاب می‌کنند.

پالودان در آوریل ۲۰۱۹ تظاهراتی را در شهر ویبورگ دانمارک و با حضور صدها نفر برگزار کرد که به هرج‌ومرج منجر شد. در این تظاهرات، سه نفر دستگیر شدند و یک جوان ۲۴ ساله سوری در ژوئن ۲۰۱۹ به دلیل پرتاب سنگ به پالودان به ۶۰ روز زندان محکوم شد. او همچنین پس از آزادی از زندان به مدت شش سال از بازگشت به دانمارک محروم شد.