عفو بین‌الملل: میلیون‌ها دانش‌آموز دختر در معرض خطر مسمومیت‌اند

وزارت بهداشت به مراکز درمانی دستور داده است که مسمومیت‌های دانش‌آموزان را به «استرس» تقلیل دهند

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای، از مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر در ایران ابراز نگرانی کرد و درباره به خطر افتادن «حق تحصیل، سلامت و زندگی» میلیون‌ها دانش‌آموز در بحبوحه حملات شیمیایی که عمدتا مدارس دخترانه را هدف گرفته‌اند، هشدار داد.

در این بیانیه آمده است از آذرماه گذشته تاکنون هزاران دانش‌آموز دختر در ایران مسموم و در بیمارستان‌ها بستری شده‌‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم که در شناسایی عوامل و پایان دادن به این حملات شکست خورده‌اند، مسمومیت دانش‌آموزان را تکذیب و ادعا می‌کنند علائم آن‌ها ناشی از «استرس، هیجان و تلقین» است.

سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در طول بیش از چهار ماه گذشته به‌شکلی هماهنگ و سازمان‌دهی‌شده تاکنون بیش از ۱۰۰ مدرسه در ایران را هدف قرار داده است، از محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، خواست که تحقیقی کامل، موثر و مستقل درباره مسمومیت‌ها را به‌سرعت انجام دهد و عوامل این حملات را در دادگاه‌های عادلانه محاکمه کند.

این سازمان حقوق بشری با استناد به گزارش‌های یک پزشک در ایران اعلام کرد که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه‌ای به مراکز درمانی، به آن‌ها دستور داده است که علائم مسمومیت‌های دانش‌آموزان را به «استرس» تقلیل دهند.

عفو بین‌الملل به بازداشت روزنامه‌نگاران و احضار مسئولان رسانه‌هایی که درباره مسمومیت‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌اند، اشاره کرد و ضمن انتقاد از سرکوب خانواده‌های نگران نوشت: «مسمومیت‌های دانش‌آموزان به افزایش اعتراض‌های والدین مضطرب و معلمان منجر شد اما مسئولان این اعتراض‌ها را نیز مانند همیشه، با اقدام‌های سرکوبگرانه پاسخ دادند.»

در حالی‌ که مسئولان جمهوری اسلامی ایران مسمومیت دانش‌آموزان را تکذیب می‌کنند و آن را ناشی از «استرس»، «تمارض»، «تلقین» و «اضطراب» کودکان می‌دانند، سازمان عفو بین‌الملل با استناد به گزارش دانش‌آموزان و شاهدان عینی اعلام کرد افرادی که هدف قرار گرفتند، علائمی مشابه مانند سرفه، تنگی نفس، سوزش بینی و گلو، سردرد، تهوع و بی‌حسی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه افزود که مسئولان جمهوری اسلامی ایران از آذرماه تاکنون برای «پنهان کردن شدت مسمومیت‌ها» تلاش کردند اما برای پایان دادن به این حملات تحقیقات مستقلی انجام ندادند.

عفو بین‌الملل نیز مانند دیگر فعالان و نهادهای حقوق بشری بر این باور است که «کارزار هماهنگ و سازمان‌دهی‌شده مسموم کردن دانش‌آموزان» با هدف تنبیه دانش‌آموزان دختر شکل گرفته است که در خیزش انقلابی ایرانیان مشارکت فعال داشتند و با اقدام‌هایی مانند برداشتن حجاب اجباری در حالی‌ که لباس مدرسه بر تن داشتند، اعتراض مسالمت‌آمیز خود را ابراز کردند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه روز چهارشنبه، خواستار دسترسی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی به مستندات موجود برای تحقیق مستقل در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان شد.

این سازمان همچنین از حکومت ایران خواست شرایط دسترسی برابر، ایمن و دور از خشونت دختران به تحصیل را فراهم کند.

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران از اوایل آذرماه در قم شروع شد و پس از آن به‌سرعت به دیگر شهرها گسترش یافت. در ادامه این روند، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین نیز دانش‌آموزان مدارسی در تهران، همدان، دزفول و ارومیه مسموم شدند.  روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین هم دانش‌آموزان بیش از ۲۵ مدرسه در نقاط مختلف ایران هدف قرار گرفتند.

هم‌زمان خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی به نقل از «نهادهای ذی‌ربط»، ادعا کرد ۹۰ درصد مسمومیت‌های دانش‌آموزان از «شیطنت‌» آن‌ها ناشی شده است و ۱۰۰ درصد دخترانی که علائم مسمومیت داشتند، «تمارض» و «تلقین» کرده‌اند.