یونیسف: مسمومیت‌های سریالی تهدیدی علیه حق تحصیل است

پس از واکنش‌های منفی جامعه مدنی و افکار عمومی ایران نسبت به مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز، برخی مراجع تقلید شیعه نیز در این مورد ابراز نگرانی کردند

همزمان با گسترده‌تر شدن توجه افکار عمومی ایران به موضوع مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه شهرهای مختلف ایران، صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، با انتشار متنی کوتاه در حساب توییتر رسمی خود نسبت به این پرونده واکنش نشان داد. 

یونیسف در این متن کوتاه، که دومِ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد، ضمن آنکه از مدارس به‌عنوان «پناهگاه امن کودکان» یاد کرد، نوشت گزارش‌های مربوط به پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه ایران را دنبال می‌کند. صندوق کودکان ملل متحد در ادامه این متن کوتاه تاکید کرد اقدامات مخربی از جنس مسموم کردن دختران دانش‌آموز، تاثیراتی منفی بر حق تحصیل، به‌ویژه حق تحصیل زنان، در پی خواهد داشت.

یونیسف در انتهای رشته توییتی که در روز پنجشنبه منتشر کرد، نوشت این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق کودکان خود را موظف به حمایت از نوجوانانی می‌داند که در جریان پرونده مسمومیت‌های سریالی آسیب دیده‌اند. 

واکنش یونیسف به پرونده مسمومیت‌های سریالی پس از آن صورت گرفت که تعدادی از تشکل‌های مدنی داخل ایران، سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و همچنین مقام‌های دولتی کشورهای جهانِ آزاد نسبت به آنچه در مدارس دخترانه ایران در حال وقوع است، ابراز نگرانی کردند – ایندیپندنت فارسی با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه به بررسی و بازتاب برخی از این واکنش‌ها پرداخت.

از سوی دیگر، دادستان تهران نیز در روز پنجشنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۱، اعلام کرد دادستانی این استان پرونده مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در تهران را با دقت دنبال می‌کند و «تحقیقات قضایی با همکاری نهادهای مربوطه در حال انجام است.»

علی صالحی در بخش دیگری از اظهارات خود چنین گفت:«دستورات قضایی مورد نیاز ضابطین، سازمان پدافند غیرعامل، آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع از ناحیه قضایی صادر شده است. همچنین تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند آخرین گزارش‌ها در مورد وقایع اخیر را برای دادستانی تهران ارسال کنند.»

اظهارات صالحی در شرایطی انجام شد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، پس از آنکه دانش‌آموزان دستکم ۲۸ مدرسه تهران و شماری از شهرهای دیگر در روز چهارشنبه مسموم شدند، به‌طور مستقیم نسبت به پرونده مسمومیت‌های سریالی واکنش نشان داد و احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم، را مامور «رسیدگی و ریشه‌یابی» و همچنین «اطلاع‌رسانی» در مورد پرونده مسمومیت‌های سریالی کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور نظام جمهوری اسلامی نیز در نخستین اظهارنظر خود پس از ابلاغ دستور رئیس دولت، گفت تاکنون هیچ فردی در ارتباط با پرونده مسمومیت‌های سریالی بازداشت نشده و تحقیقات دولتی نشان می‌دهد «۹۰ درصد» از دختران نوجوانی که در سه ماه گذشته با علایم مسمومیت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به حملات عصبی ناشی از «استرس» دچار بوده‌اند. 

آخرین آمارهای منتشر شده در مورد پرونده مسمومیت‌های سریالی نشان می‌دهد که نزدیک به هزار تن از دانش‌آموزان مدارس سراسر ایران، که اکثریت مطلق‌شان دختران نوجوان‌اند، طی سه ماه گذشته به مسمومیت دچار شده‌ و آنها را به همین دلیل به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند. 

انتشار آخرین آمارها در مورد شمار دختران نوجوان مسموم شده، از رشد چشمگیر تعداد این افراد در یک ماه گذشته خبر می‌دهد. نخستین گزارش آماری در مورد مسمومیت‌های سریالی را خبرگزاری رکنا در دهم بهمن ماه سالِ جاری منتشر کرد. سرویس اجتماعی این خبرگزاری، با جمع‌آوریِ آمارهای مربوط به این پرونده، نوشت از نخستین روزهای آذرماه ۱۴۰۱ تا روزِ انتشار گزارش موردنظر بیش از ۲۱۰ تن از دانش‌آموزان شهرهای «قم، اردبیل، قوچان و ساری» با گاز منوکسید کربن مسموم شدند؛ جمعیتی از دختران نوجوان که در یک ماه گذشته نزدیک به ۸۰۰ تن به آنها اضافه شده است.

پرونده مسمومیت های سریالی و فشار افکار عمومی بر دستگاه‌های دولتی، در عین‌حال پای برخی از مراجع تقلید شیعه و نزدیک به جمهوری اسلامی را نیز به میان کشید. به‌عنوان مثال خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از قول حسین نوری همدانی چنین نوشت:«پلیس باید عوامل مسمومیت مدارس را دستگیر و برخورد قاطع کند.»

عبدالله جوادی آملی نیز یکی دیگر از مراجع شیعه نزدیک به نظام جمهوری اسلامی بود که در مورد پرونده مسمومیت‌های سریالی اظهارنظر کرد. به‌گزارش وبسایت خبرآنلاین، جوادی آملی گفت:«اینکه منشا این حوادث مشخص نشده، رعب‌آور است.»

این روحانی حکومتی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد مسمومیت‌های سریالی هم موجب نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده است و هم «موجب نگرانی آموزش‌وپرورش».

جوادی آملی در حالی از نگرانی وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که مقام‌های این وزارتخانه در سه ماه گذشته تمام توان خود را به‌کار انداختند تا پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه ایران را در چشم افکار عمومی کوچک جلوه دهند.

در پیوند با کم توجهی مقام‌های وزارت آموزش‌وپرورش به پرونده مسمومیت‌های سریالی، می‌توان به یکی از آخرین اظهارات وزیر این وزارتخانه اشاره کرد. یوسف نوری در روز چهارشنبه گفت:«بخش اعظم این مسمومیت‌ها، ناشی از ایجاد جو روانی در جامعه دانش‌آموزان و خانواده‌ها بوده است.»