سه نفر در ارتباط با مسمومیت‌های سریالی دستگیر شدند؛ کار «شبکه نفاق» است

شماری از دانش‌آموزان در اردبیل، کرمانشاه و تهران نیز با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران از دستگیری سه نفر در ارتباط با مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در روز سه‌شنبه ۹ اسفند خبر داد و با استناد به اخبار تاییدنشده ادعا کرد که «احتمال خرابکاری شبکه نفاق» در این ماجرا وجود دارد.

در این گزارش، به هویت بازداشتی‌ها و انگیزه احتمالی آنان هیچ اشاره‌ای نشده است اما این خبر در حالی منتشر می‌شود که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرده بود پلیس در حال بررسی پرونده مسمومیت دانش‌آموزان است اما هنوز کسی را در این ارتباط دستگیر نکرده است. او همچنین گفت که فعلا نمی‌توان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن این مسمومیت‌ها قضاوت کرد.

در ادامه مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز در ایران، صبح چهارشنبه ۱۰ اسفند، شماری از دانش‌آموزان مدارس در تهران، کرمانشاه و اردبیل با علائم مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند. خبرگزاری‌های داخلی از مسمومیت دختران در چندین مدرسه اردبیل و مدرسه دخترانه مصباح در کرمانشاه خبر دادند. بر مبنای گزارش‌ها، در تهران نیز شماری از دانش‌آموزان دختر در مدارس خیابان بهار و مناطق تهرانسر و نارمک دچار مسمومیت شده‌اند.

در ویدیویی که از تجمع والدین در مقابل مدرسه ۱۳ آبان منطقه نارمک منتشر شد، حضور ماموران انتظامی و امنیتی مشاهده می‌شود. والدین خشمگین و معترض نیز خطاب به آنان شعار «بی‌شرف‌‎ بی‌شرف» سر می‌دهند.

مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز اوایل آذرماه در قم شروع شد و سپس به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز سه‌شنبه، سه ماه پس از شروع مسمومیت‌های دنباله‌دار دانش‌آموزان، گفت که علت آن انتشار «گاز خفیف» است. علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم گفت که پیگیری‌ها نشان داده که در سم منتشرشده در مدارس گاز ان۲ (N2) وجود داشته است.

پیش‌تر گزارش‌ها و زمزمه‌هایی از دست‌ داشتن گروه‌های تندرو اسلام‌گرا در این ماجرا منتشر شده بود. در هفته‌های گذشته هم خبری بیرون آمد مبنی بر اینکه گروهی به نام فداییان ولایت در بیانیه‌ای، تهدید کرده‌ است که در صورت تعطیل نشدن مدارس دخترانه مسمومیت‌ها از قم به دیگر شهرهای ایران گسترش می‌یابد.

پس از آن، وب‌سایت قم‌نیوز در یادداشتی، احتمال دست‌ داشتن دیدگاه‌های طالبانی در مسمومیت‌ها را تایید کرد. به‌تازگی نیز محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، به روزنامه شرق گفت که گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت، روز یکشنبه ۷ اسفند، در مشهد دست داشتن عوامل داخلی در مسمومیت‌ها را تایید کرد و گفت: «پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، بخصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

با وجود این، در روزهای اخیر برخی مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی در اقدامی هماهنگ در تلاش‌اند ماجرای مسمومیت‌ها را به عوامل خارج از ایران و مخالفان جمهوری اسلامی نسبت دهند.

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، دست‌ داشتن گروه‌های تندرو در این ماجرا را تکذیب کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «من تردید ندارم که یا سازمان منافقین یا سایر گروهک‌های معاند و ضدانقلاب که در طول ۴۴ سال گذشته برای ضربه به حیثیت جمهوری اسلامی از هیچ کاری دریغ نکردند، دستشان در این زمینه دخیل است.»

روزنامه همشهری در گفت‌وگویی با اسماعیل کوثری، نماینده فعلی مجلس و فرمانده سابق سپاه پاسداران، مسمومیت‌های سریالی را به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد. سید عباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز که از جانب علی خامنه‌ای به این سمت منصوب شده است، در توییتی نوشت: «‏سریال ‎مسمومیت دانش‌آموزان دختر بخشی از تصویرسازی طالبانی از جمهوری اسلامی ایران است.»

با وجود گذشت سه ماه از مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان و افزایش نگرانی‌های خانواده‌ها هنوز علت دقیق این ماجرا مشخص نیست و مسئولان جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی شفاف به مردم طفره می‌روند. پیش‌تر محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ضمن تایید امنیتی بودن مسمومیت‌های سریالی گفته بود که هنوز در این خصوص سرنخی پیدا نشده است.

برخی فعالان می‌گویند مسمومیت‌های سریالی دختران ادامه اسیدپاشی‌های اصفهان است که در پی فتوای امام‌جمعه این شهر شروع شد و عوامل آن هیچ‌وقت معرفی و مجازات نشدند.