شرکت‌های حمل‌ونقل: با فشار تحریم‌های روسیه، هزینه‌های تجاری افزایش می‌یابد

اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به تاثیر تحریم‌های موجود علیه کشورهایی چون ایران و ونزوئلا افزوده است که این موضوع، به سهم خود بار تجاری را بر دوش شرکت‌ها سنگین‌تر کرده‌ است

مدیران ارشد شرکت‌ها می‌گویند تحریم‌های روسیه هزینه‌های بین‌المللی بیمه و حمل‌ونقل کالا را باز هم بالاتر می‌برد- DENIS CHARLET/AFP

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که درپی اعمال محدودیت‌های تجاری غرب بر روسیه با چشم‌انداز تحریم‌های گسترده‌تری که فشار بیشتری را متوجه تجارت جهانی خواهد کرد، هزینه‌های بیمه شرکت‌های حمل‌ونقل همچنان بالا خواهد ماند.

روسیه از سال گذشته به‌دلیل حمله به اوکراین، با تحریم‌های متعدد کشورهای غربی، ازجمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا، مواجه شده است.

اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به تاثیر تحریم‌های موجود علیه کشورهایی چون ایران و ونزوئلا افزوده است که این موضوع، به سهم خود بار تجاری را بر دوش شرکت‌ها سنگین‌ترکرده‌ است.

در مطالعه اولیه شرکت حقوقی دی‌دبلیو‌اف (DWF) که شرکت‌های حمل‌ونقل پیشرو در بخش‌های جاده، ریلی، دریایی و هوایی را بررسی کرده است، ۶۴درصد از پاسخ‌دهندگان پیش‌بینی کرده‌اند هزینه بیمه افزایش خواهد یافت و همچنین گفتند که در آینده شاهد رواج بیشتر تحریم‌های بین‌المللی خواهیم بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرسنجی که از مدیران شرکت‌هایی با درآمدهای بین یک تا یک‌صد میلیارد دلار انجام شده، همچنین حاکی است که ۵۸درصد از پاسخ‌دهندگان باور دارند دنیای با تحریم‌های بیشتر، به‌معنای ریسک بیشتر برای کسب‌وکارهای آنان است. 

جاناتان ماس، رئیس بخش حمل‌ونقل جهانی دی‌دبلیو‌اف، به رویترز گفت: «تحریم‌های روسیه بر بار سنگین هزینه‌های رعایت مقررات برای کسب‌وکارها می‌افزاید.»

او افزود: «خطر سرپیچی از مقررات جدی است، زیرا احکام حبس و جریمه‌های سنگین یک تهدید دائمی‌اند و اقدامات اجرایی احتمالا در ماه‌های آینده شکل منظم‌تری خواهد یافت.»

ماس همچنین گفت که حق بیمه حمل‌ونقل هوایی، دریایی و انرژی و همچنین ریسک سیاسی و امنیت سایبری افزایش قابل توجهی یافته است. 

او گفت: «افزایش شکایت‌های مربوط به هواپیماهای سرگردان در روسیه و کشتی‌های گرفتار‌آمده در بنادر دریای سیاه، همراه با زیان‌هایی که برای آینده پیش‌بینی می‌شود، سقوط بازده سرمایه‌گذاری، کاهش ظرفیت و فشارهای رکودی، به افزایش بی‌سابقه حق بیمه در برخی از رشته‌های تجاری کمک کرده است».

این کارشناس یک طوفان تمام‌عیار را پیش‌بینی کرد و به خبرگزاری رویترز گفت: «ناتوانی بیمه‌شدگان در دسترسی به دارایی‌های خود، بیمه‌گرانی که به‌دلیل تحریم‌ها قادر به بررسی ادعاهای بیمه، ارسال تسویه حساب‌های خسارت و واریز پرداخت به کارشناسان نیستند، به افزایش نرخ‌ها کمک می‌کند.» 

نظرسنجی فوق بین اکتبر و نوامبر سال گذشته انجام شده است و در آن ۵۰ نفر از مدیران ارشد شرکت‌های حمل‌ونقل مشارکت کرده‌اند. 

بیشتر از اقتصاد