لاپید: نمی‌گذاریم روسیه از طریق اسرائیل تحریم را دور بزند

برخی از الیگارش‌های روسیه، با اسرائیل رابطه بازرگانی دارند و برخی هم تبعه اسرائیل هستند

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل - ANDREW HARNIK / POOL / AFP

روز دوشنبه، ۱۴ مارس، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفت نمی‌گذارد کشورش به مسیری برای دور زدن تحریم‌هایی تبدیل شود که آمریکا و سایر کشورها بر روسیه اعمال کرده‌اند. 

اسرائیل به‌رغم روابط نزدیک خود با کشورهای غربی، روابط نزدیکی با روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری آن کشور، نیز دارد و به همین دلیل، با اتخاذ موضعی مشابه با امارات متحده عربی، هند، چین و چندین کشور دیگر، هنوز به تحریم‌های غرب علیه مسکو نپیوسته است. 

آقای لاپید که در سفری اروپایی به سر می‌برد، در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، همراه با ایوان کورچوک، همتای اسلواکیایی خود، صحبت می‌کرد. لاپید گفت: «وزارت امور خارجه در حال هماهنگی در این زمینه با شرکایمان، از جمله بانک اسرائیل، وزارت دارایی، وزارت اقتصاد، اداره فرودگاه‌ها، وزارت انرژی، و غیره است.»

او تاکید کرد: «اسرائيل مسیری برای دور زدن تحریم‌هایی که آمریکا و سایر کشورهای غربی بر روسیه اعمال کرده‌اند، نخواهد بود.»

وزیر خارجه اسرائیل افزود: «این جنگ باید خاتمه یابد. خاک اروپا خیلی جنگ دیده است و تنها نتیجه این جنگ‌ها، رنج وحشتناک بوده است.»

لاپید تاکید کرد که اسرائيل هرچه در توان داشته باشد، برای کمک به میانجی‌گری با هدف «احیای صلح» انجام می‌دهد. او افزود: «ما در همکاری با بزرگ‌ترین متحد خود، ایالات متحده، و دوستان اروپایی‌مان می‌کوشیم جلو ادامه این فاجعه را بگیریم.»

لاپید گفت: «اسرائیل هم مثل اسلواکی اشغال اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کند و خواهان پایان جنگ است. نقض تمامیت ارضی اوکراین توجیهی ندارد. حمله به جمعیت غیرنظامی توجیهی ندارد.»

روزنامه هاآرتز اسرائيل اما به نقل از منبعی آگاه در دولت آن کشور، نوشت که مطابق قانون اسرائیل، دولت نمی‌تواند شرکت‌های خصوصی اسرائيلی را از داد و ستد با روسیه منع کند.  

برخی از الیگارش های روسیه یهودی هستند و با اسرائیل رابطه دارند و گاه شهروندی آن کشور را نیز دارند. رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی، احتمالا شاخص‌ترین این چهره‌ها است که اخیرا با مسدود شدن دارایی‌های خود در بریتانیا مواجه شده است. آقای آبراموویچ که شهروند اسرائيل هم هست (علاوه بر روسیه و پرتغال) اخیرا در تل‌آویو رویت شده است. صفحه‌ای در توییتر که حرکت هواپیماهای متعلق به الیگارشها را رصد می‌کند، نشان داد که یکی از هواپیماهای این چهره ثروتمند مرموز، ساعت ۹ شب یکشنبه به وقت محلی، در تل‌آویو فرود آمد. آن هواپیما از مسکو آمده بود و معلوم نیست که آبراموویچ و اعضای خانواده‌اش سوار آن بوده‌اند یا نه. 

بیش از یک میلیون نفر از شهروندان اسرائیل پیشینه روس یا روس‌زبان دارند و اغلب در سال‌های سقوط شوروی به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند. دولت اسرائيل در روزهای اخیر از نزدیک هواپیماها و کشتی‌های  خصوصی الیگارشهای روسی را تحت نظر دارد تا نگذارد آن کشور به گریزگاه آنان بدل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، ۱۱ مارس، شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داد که در روزهایی که از حمله روسیه به اوکراین (در ۲۴ فوریه) می‌گذرد، ۱۴ جت خصوصی اجاره‌ای از روسیه به اسرائیل آمده‌اند. این در حالی است که به گفته رسانه‌های اسرائیلی، اداره فرودگاه‌های آن کشور به خدمه فرودگاه بن گوریون گفته است به جت‌های خصوصی شهروندان روسی که مورد تحریم آمریکا هستند، اجازه پارک دراز‌مدت ندهد. 

آقای لاپید پیش از اسلواکی در رومانی بود و روز یکشنبه در آن  کشور، حمله «ناموجه» روسیه به اوکراین را محکوم کرد. او در پی دیدار با همتای رومانیایی خود، بوگدان آئورسکو، گفت که اسرائيل «از روسیه می‌خواهد دست از شلیک و حمله بردارد و مشکلات را دور میز مذاکره حل کند.»

وزیر خارجه اسرائیل چند روز پیش در ریگا، پایتخت لتونی، با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، نیز دیدار کرد. علاوه بر جنگ اوکراین، مذاکرات مربوط به برجام  نیز موضوع اصلی دیگر در آن دیدار بود. 

طبق روایاتی که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است، لاپید به بلینکن در مورد آخرین جلسه‌های حضوری و تلفنی بین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گزارش داد.

لاپید در جلسه با بلینکن نیز اقدامات روسیه را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: «ما حمله روسیه را محکوم کرده‌ایم و همچنان محکوم می‌کنیم… اسرائيل شریک تلاش جهانی برای کسب اطمینان از پایان این جنگ است.»

ویکتوریا نولند، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه از اسرائیل خواسته بود به تحریم‌های غرب بپیوندد و جلو الیگارشهای روسیه را بگیرد. خانم نولند گفته بود: « نمی‌خواهید تبدیل به آخرین مامن پول کثیفی شوید که خرج جنگ‌های پوتین را می‌دهد.»

اسرائیل نقش مهمی نیز در کمک‌های انسان‌دوستانه به اوکراین داشته است. لاپید در سخنان خود در براتیسلاوا گفت با کورچوک در این مورد صحبت کرده است و دو کشور همکاری نزدیکی دارند. اسلواکی نیز به فرار اسرائیلی‌ها و یهودیان از اوکراین (از طریق مرز ویسنه نمچکه بین اسلواکی و اوکراین) کمک کرده است. 

لاپید در طی سفر سه‌روزه خود، به دیدار کارمندان وزارت خارجه کشورش که در دو هفته گذشته در کشورهای هم‌مرز با اوکراین (از جمله رومانی و اسلواکی) مشغول فعالیت بوده‌اند، نیز می‌رود.

بیشتر از جهان