کره شمالی: تنها در یک روز ۸۰۰ هزار نفر برای مبارزه با آمریکا داوطلب شدند

پیونگ یانگ ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی را به تشدید تنش با انجام مانورهای نظامی متهم کرد

رژه نظامی در میدان کیم ایل سونگ پیونگ‌یانگ در روز هشتم فوریه ۲۰۲۳ به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ارتش خلق کره ـ AFP

روزنامه دولتی کره شمالی روز شنبه گزارش داد که حدود ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور به طور داوطلبانه برای پیوستن به ارتش به منظور مبارزه با ایالات متحده آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، بر اساس ادعای مطرح‌شده در روزنامه «رودونگ سینمون»، این ۸۰۰ هزار نفر تنها شامل دانشجویان و کارگرانی است که در روز جمعه تمایل خود را برای ورود به ارتش برای مقابله با آمریکا ابراز کردند.

در گزارش این روزنامه آمده است: «شوق فزاینده جوانان برای پیوستن به ارتش، نمایش اراده تزلزل‌ناپذیر نسل جوان برای از بین بردن دیوانگان جنگی است که آخرین تلاش‌ها را برای از بین بردن کشور ارزشمند سوسیالیستی ما انجام می‌دهند. دشمنان ما نمی‌دانند که جلوه‌ای آشکار از میهن‌پرستی روبه‌روی آن‌ها قرار گرفته و شکست خواهند خورد.»

این ادعای کره شمالی پس از آن مطرح شد که پیونگ یانگ روز پنجشنبه موشک بالستیک قاره‌پیمای هواسونگ-۱۷ خود را در پاسخ به مانورهای نظامی جاری آمریکا و کره جنوبی پرتاب کرد.

کره شمالی روز پنجشنبه، ساعاتی قبل از پرواز رئیس‌جمهوری کره جنوبی به توکیو برای نشستی درباره مقابله با کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، موشک بالستیک را به سمت دریای بین شبه‌جزیره کره و ژاپن شلیک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل،‌ پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی ممنوع است. از این رو، این اقدام پیونگ یانگ با محکومیت دولت‌های سئول، واشنگتن و توکیو مواجه شد.

نیروهای ارتش کره جنوبی و آمریکا رزمایش مشترک ۱۱ روزه خود را با نام «سپر آزادی ۲۳» از روز دوشنبه آغاز کردند. این رزمایش در مقیاس وسیعی برگزار شد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون سابقه نداشته است و به گفته کارشناسان، نشانه‌ای است از این که این دو کشور برای مقابله با تهدیدهای فزاینده کره شمالی آماده‌اند.

گفته می‌شود «سپر آزادی» یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌هایی است که نیروهای دو کشور در آن شرکت دارند. ایالات متحده برای برگزاری این مانور عظیم بمب‌افکن‌های ‌بی‌۵۲ خود را به منطقه اعزام کرده است.

پس از آغاز به کار این رزمایش، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی را به تشدید تنش با مانورهای نظامی متهم کرد.

رهبر کره شمالی، روز جمعه ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) نیز به ارتش این کشور دستور داده بود که تمرین‌های نظامی برای یک «جنگ واقعی» را گسترش دهند.

پیش از آن نیز، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، با صدور بیانیه‌ای، به ایالات متحده درباره هرگونه «حمله فرضی به موشک‌های پرتابی پیونگ‌یانگ» هشدار داد. او در بیانیه خود با هشدار به مقام‌ها ژاپنی و ایالات متحده، نوشت: «اقیانوس آرام متعلق به ایالات متحده یا ژاپن نیست.»

کره شمالی در بیانیه دیگری خطاب به وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد: «هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت ادامه تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی، درگیری‌های فیزیکی خشونت‌آمیز رخ ندهد.»

بیشتر از جهان