کره شمالی با تایید آزمایش موشک بالستیک نسبت به اقدام‌های قدرتمندتر هشدار داد

وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بر تقویت همکاری‌های سه جانبه با مشارکت ایالات متحده توافق کردند

پرتاب موشک بالستیک روز شنبه، اولین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جدید میلادی بود ـ AFP

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد که آخرین آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما به منظور تقویت بیشتر ظرفیت حمله هسته‌ای «کشنده» علیه رقبای این کشور بوده است.

پیونگ یانگ همچنین تهدید کرد که در پاسخ به رزمایش نظامی آتی بین ایالات متحده و کره جنوبی اقدامات قدرتمند بیشتری انجام خواهد داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده با پرواز بمب‌افکن‌های مافوق صوت دوربرد در اواخر روز یکشنبه برای تمرین مشترک با هواپیماهای جنگی کره جنوبی، به نمایش قدرت کره شمالی پاسخ داد.

پرتاب موشک بالستیک روز شنبه، اولین آزمایش موشکی کره شمالی از اول ژانویه، نشان می‌دهد که رهبر کره شمالی از رزمایش‌های رقبای خود به عنوان فرصتی برای گسترش زرادخانه هسته‌ای کشورش استفاده می‌کند.

 برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کره شمالی به دنبال برگزاری تمرینات عملیاتی منظم با موشک‌های بالستیک خود باشد.

خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی اعلام کرد که پرتاب موشک هواسونگ-۱۵  بدون اطلاع قبلی به دستور مستقیم کیم جونگ اون انجام شده است.

بنا بر گزارش این خبرگزاری، پرتاب موشک روز شنبه برای تایید قابلیت این سلاح و آمادگی رزمی نیروی هسته‌ای کره شمالی انجام شد. این موشک با زاویه زیاد شلیک شد، به حداکثر ارتفاع در حدود پنج هزار و ۷۷۰ کیلومتر رسید، مسافتی در حدود ۹۹۰ کیلومتر را به مدت ۶۷ دقیقه طی کرد و سپس به منطقه از پیش تعیین شده در آب‌های بین شبه جزیره کره و ژاپن اصابت کرد.

پرتاب با زاویه تند ظاهرا برای جلوگیری از اصابت این موشک به کشورهای همسایه بوده است. جزئیات پرواز گزارش شده از سوی کره شمالی نشان می‌دهد که این سلاح از نظر تئوری قادر است در صورت شلیک در یک مسیر استاندارد، به سرزمین اصلی ایالات متحده برسد.

خبرگزاری کره شمالی در ادامه گزارش خود تاکید کرد که پرتاب هواسونگ-۱۵ «بازدارندگی هسته‌ای فیزیکی قدرتمند» پیونگ یانگ و تلاش‌های این کشور برای «تبدیل ظرفیت حمله مرگبار نیروهای متخاصم به یک ضدحمله بسیار قوی و غیرقابل مقایسه» را نشان داد.

اینکه آیا کره شمالی دارای یک موشک هسته‌ای با کلاهک هسته‌ای کارآمد است یا خیر، هنوز موضوع بحث‌های گسترده‌ای است. برخی از کارشناسان می‌گویند کره شمالی راهی برای محافظت از کلاهک‌ها در برابر شرایط سخت ورود به جو پیدا نکرده؛ اما کره شمالی می‌گوید به این فناوری‌ دست یافته است.

هواسونگ-۱۵ یکی از سه نوع موشک بالستیک موجود کره شمالی است. همه این موشک‌ها از پیشران مایع استفاده می‌کنند که نیاز به تزریق قبل از پرتاب دارند و نمی‌توانند برای مدت طولانی با سوخت باقی بمانند. پیونگ یانگ در حال تلاش برای ساخت یک موشک بالستیک با سوخت جامد است که قابلیت راه‌اندازی ساده‌تری داشته باشد و همچنین تشخیص آن سخت‌تر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چانگ یانگ کیون، کارشناس موشکی در دانشگاه هوافضای کره جنوبی درباره عملیات جدید پیونگ یانگ گفت که به نظر می‌رسد کره شمالی یک نسخه ارتقا یافته از موشک بالستیک هواسونگ – ۱۵ را پرتاب کرده است.

او گفت که اطلاعات ارائه شده از سوی کره شمالی نشان می‌دهد این موشک احتمالا برد بالقوه بیشتری نسبت به هواسونگ-۱۵ استاندارد دارد.

پرتاب کره شمالی یک روز پس از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون قول داد به رزمایش‌های نظامی سئول و واشنگتن در هفته‌های آینده، پاسخ قوی «بی‌سابقه‌ای» بدهد.

کیم یو جونگ، خواهر بانفوذ کیم جونگ اون نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای، کره جنوبی و ایالات متحده را متهم کرد که «حرص و آز خطرناک خود را نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند دست برتر نظامی و موقعیت غالب در شبه جزیره کره را به دست آورند.»

او افزود: «هشدار می‌دهم که ما هر حرکت دشمن را رصد خواهیم کرد و در برابر هر اقدام خصمانه به مقابله متناسب، بسیار قدرتمند و قاطع خواهیم پرداخت.»

در حالی که کره شمالی از مانورهای واشنگتن و پکن به عنوان تمرین تهاجم یاد می‌کند، این دو متحد می‌گویند تمرین آنها ماهیت دفاعی دارد.

در همین حال، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده تمام اقدام‌های لازم را برای تضمین امنیت ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن انجام خواهد داد. کره جنوبی نیز اعلام کرد که به دنبال تقویت «ظرفیت واکنش قاطع» خود در برابر تهاجم احتمالی کره شمالی بر اساس اتحاد نظامی با ایالات متحده است.

ارتش‌های کره جنوبی و ایالات متحده قصد دارند در هفته جاری رزمایشی برگزار کنند تا پاسخی مشترک به استفاده احتمالی کره شمالی از سلاح‌های هسته ای داشته باشند. این دو کشور همچنین قرار است در ماه مارس یک تمرین شبیه‌سازی شده کامپیوتری و آموزش میدانی دیگر را انجام دهند.

وزرای امور خارجه کره جنوبی و ژاپن که روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ملاقات کردند، بر سر تقویت همکاری‌های سه جانبه با مشارکت ایالات متحده توافق کردند.

بیشتر از جهان