کمبود شدید مواد غذایی در کره شمالی؛ کیم جونگ اون نشستی درباره کشاورزی برگزار کرد

برخی گزارش‌ها حاکی است که شمار نامشخصی از شهروندان کره شمالی بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند

این اولین بار است که حزب حاکم کره شمالی فقط برای بحث در مورد کشاورزی جلسه عمومی تشکیل می‌دهد ـ AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز دوشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند)، گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، کنفرانس سیاسی بزرگی را درباره کشاورزی افتتاح کرد. این اقدام در بحبوحه ارزیابی‌هایی انجام می‌شود که از کمبود جدی مواد غذایی در کره شمالی حکایت دارند.

به گزارش اسوشیتدپرس، کارشناسان کره جنوبی تخمین می‌زنند که کره شمالی با کمبود حدود یک میلیون تن غلات مواجه است که ۲۰ درصد نیاز سالانه این کشور را شامل می‌شود.

در شرایطی که علاوه بر تحریم‌های گسترده، بیماری همه‌گیر کووید - ۱۹ نیز باعث اختلال در کشاورزی کره شمالی و واردات از چین شد، گزارش‌های تاییدنشده اخیر حاکی از آن است که شمار نامشخصی از شهروندان کره شمالی بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، هنوز ناظران هیچ نشانه‌ای از قحطی شدید یا مرگ‌و‌میر دسته‌جمعی در کره شمالی گزارش نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که در جریان نشست سطح بالای حزب کارگر حاکم که یکشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، آغاز شد، مقام‌های ارشد این حزب، عملکرد سال گذشته را در مورد «انقلاب روستایی در دوره جدید» بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که نشست کمیته مرکزی این حزب، وظایف «فوری و مهم» را در مورد مسائل کشاورزی و توسعه اقتصاد ملی، مشخص خواهد کرد.

در گزارش خبرگزاری‌های کره شمالی مشخص نشده است که آیا کیم جونگ اون در این جلسه صحبت کرده است یا خیر.‌ با این حال، گزارش شد که مقام‌های ارشد کابینه و نزدیک‌ترین دستیاران رهبر کره شمالی که امور سازمانی کمیته مرکزی حزب حاکم را اداره می‌کنند، در این مراسم حضور داشتند.

این نخستین بار است که حزب حاکم کره شمالی فقط برای بحث در مورد کشاورزی جلسه عمومی تشکیل می‌دهد. پیش‌تر، در اوایل ماه جاری میلادی، دفتر سیاسی حزب بر ضرورت «نقطه‌عطفی برای تغییرات بنیادی در توسعه کشاورزی» تاکید کرده بود.

وضعیت غذایی کره شمالی امروز به هیچ وجه به شرایط افراطی دهه ۱۹۹۰ نزدیک نیست که صدها هزار نفر در قحطی جان باختند. با این حال، برخی کارشناسان می‌گویند که ناامنی غذایی این کشور احتمالا در بدترین حالت خود از زمان به قدرت رسیدن کیم در ۲۰۱۱ است. 

در اوایل ۲۰۲۰، کره شمالی منزوی کوشید با اعمال کنترل‌های مرزی سختگیرانه، از جمعیت خود در برابر ویروس کرونا محافظت کند؛ اقدامی که تجارت با چین را متوقف کرد. پس از آن، تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش قیمت جهانی غذا، انرژی و کود، شرایط تولید کشاورزی کره شمالی را بدتر کرد.

کره شمالی سال گذشته تردد قطارهای باری با چین و روسیه را بازگشایی کرد. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی رسمی کره شمالی، از طریق مرز این کشور با چین انجام می‌شود.

بر اساس ارزیابی‌های دولت کره جنوبی، سال گذشته تولید غلات کره شمالی چهار و نیم میلیون تن برآورد شد که حاکی از ۳.۸ درصد کاهش در قیاس با سال ۲۰۲۰ است. طبق داده‌های قبلی کره جنوبی، تخمین زده می‌شود که پیونگ یانگ از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، سالانه بین ۴.۴ میلیون تن تا ۴.۸ میلیون تن غلات تولید کرده است.

کره شمالی سالانه به حدود ۵.۵ میلیون تن غلات برای تغذیه ۲۵ میلیون نفر جمعیت کشور نیاز دارد، اما امسال با حدود یک میلیون تن کمبود مواجه است. 

مشخص نیست که آیا کره شمالی برای رسیدگی سریع به مشکلات غذایی خود اقدامی انجام خواهد داد یا خیر. برخی کارشناسان می‌گویند کره شمالی از نشست عمومی این هفته، به منظور تقویت حمایت عمومی از کیم جونگ اون در جریان رویارویی او با آمریکا و متحدانش بر سر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

با وجود مشکلات اقتصادی گسترده، کیم جونگ اون به شدت برای گسترش تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌های موشکی خود تلاش می‌کند و می‌کوشد تا واشنگتن را برای پذیرش ایده کره شمالی به مثابه یک قدرت هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه آن، تحت فشار قرار دهد. پس از یک سال فعالیت آزمایشی تسلیحاتی در سال ۲۰۲۲، کره شمالی در ماه جاری میلادی یک موشک بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های دیگری را پرتاب کرد.

بیشتر از جهان