افشانه بینی؛ درمان سریع میگرن کشف شد

این دارو برای رها شدن مبتلایان به میگرن از رنج و درد یک «نقطه عطف مهم» است

بر اساس برآوردها، بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایالات متحده میگرن دارند - Canva

شرکت بزرگ داروسازی فایزر جمعه اعلام کرد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (اف‌دی‌ای) نخستین اسپری بینی زوداثرگذار برای درمان میگرن را تایید کرده است.

فایزر در بیانیه‌ای اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند این دارو که زاوزپرت (Zavzpret) نام دارد، ژوییه ۲۰۲۳ در داروخانه‌ها در دسترس باشد.

آنجلا هوانگ، مدیر بازرگانی این شرکت داروسازی، با صدور بیانیه‌ای گفت: «برای آن دسته از مبتلایان به میگرن که گزینه‌هایی غیر از داروهای خوراکی را ترجیح می‌دهند، تاییدیه گرفتن زاوزپرت از اف‌دی‌ای نقطه عطف مهمی در رهایی از رنج و درد است.»

بر اساس برآوردها، بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایالات متحده میگرن دارند و سازمان بهداشت جهانی این عارضه را در رده ۱۰ بیماری پزشکی ناتوان‌کننده‌ قرار داده است.

میگرن با حملات ناتوان‌کننده‌ای مشخص می‌شود که می‌توانند بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشند و با علائمی مانند سردردهای ضربان‌دار با شدت درد متوسط تا شدید و گاه تهوع یا استفراغ همراه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان اسپری بینی را به عنوان گزینه‌ای برای درمان میگرن آن دسته از مبتلایان که داروهای خوراکی برایشان بی‌اثر است، کند عمل می‌کند یا به علت تهوع یا استفراغ تحمل‌ناپذیر است، آزمایش کرده‌اند.

زاوزپرت که زاوگپانت هم نام دارد، جزو دسته جدید داروهای کوچک‌مولکول است و فایزر در مرحله سوم یک مطالعه‌ بالینی دریافت در رفع درد میگرن در عرض دو ساعت پس از مصرف، بر دارونما برتری دارد.

همچنین طبق یافته‌های این مطالعه که به‌تازگی در مجله عصب‌شناسی لنست منتشر شد، این دارو در قیاس با دارونما ظرف تنها ۱۵ دقیقه درد را تسکین می‌دهد.

در نوشته این محققان آمده است: «دو ساعت بعد از مصرف شمار کسانی که از درد خلاصی یافتند، در گروه زاوگپانت بیشتر از گروه دارونما بود.»

به گفته آن‌ها، این اسپری بینی «در درمان حاد میگرن موثر و به لحاظ ایمنی و تحمل‌پذیری هم مطلوب بود» اما افزودند برای آنکه مشخص شود «ایمنی درازمدت می‌دهد و طی حملات اثربخشی منسجم دارد»، آزمایش‌های بیشتری لازم است.

ریچارد ب لیپتون، از دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین ایالات متحده و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:‌ «طبق نتایج این مطالعه اسپری بینی زاوگپانت برای درمان حاد و موثر میگرن، این اختلال عصبی که بیش از یک میلیارد نفر در جهان به آن دچارند، قابلیت لازم را دارد.»

به گزارش فایزر، طبق گفته مصرف‌کنندگان این اسپری بینی، معمول‌ترین عوارض جانبی آن عبارت‌اند از ایجاد تغییر در حس چشایی حدود یک‌پنجم شرکت‌کنندگان، ایجاد ناراحتی در بینی چهار درصد افراد و تهوع در ۳.۲ درصد مصرف‌کنندگان این دارو.

جیمز راسناک، مدیر بخش توسعه فایزر، گفت: «فرمول زاوگپانت برای مصرف از طریق بینی جلوه‌ای از نوآوری پیشرفته در داروسازی بیمارمحور است.»

© The Independent