سرعت گرم‌شدن زمستان‌ها از تابستان‌ها بیشتر است

نه‌تنها زمستان‌ها در حال گرم‌تر شدن‌اند، بلکه مدت زمان آن‌ها هم کوتاه‌تر شده است

بارش برف زمستانی در بسیاری از شهرها رو به کاهش است _REUTERS/Sarah Silbiger

یک گروه تحقیقاتی با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها می‌گوید میانگین دمای زمستان در سراسر ایالات متحده از سال ۱۹۷۰ تاکنون، ۳.۲ درجه فارنهایت افزایش یافته است. در مقایسه، میانگین دمای تابستان در طول همان زمان ۲.۳ درجه فارنهایت افزایش یافته است.

به گزارش اکسیوس، زمستان‌های گرم، می‌توانند خشکسالی را تشدید کنند. این امر باعث ویرانی محصولات و باغ‌ها می‌شود و برای شهرهایی که به داشتن امکانات اسکی و ورزش‌های زمستانی معروف‌اند، یک فاجعه به حساب می‌آید. فصل زمستان در قاره آمریکا بیشتر از هر فصل دیگری به‌سرعت در حال گرم شدن است.

به گفته مرکز آب‌و‌هوا، هم‌اکنون حدود ۸۰ درصد مناطق آمریکا نسبت به سال ۱۹۷۰ هفت روز زمستانی با دمای بالاتر از حد طبیعی را تجربه می‌کنند. بارش برف زمستانی در بسیاری از شهرها رو به کاهش است. در واقع آخرین تحقیقات نشان می‌دهد نه‌تنها زمستان‌ها در حال گرم‌تر شدن‌اند، بلکه مدت زمان آن‌ها هم کوتاه‌تر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این امر تا حدودی به این دلیل است که قطب شمال سه تا چهار برابر روند موجود در سایر مناطق جهان در حال گرم شدن است. به عبارت دیگر، یخچال جهانی ما در حال گرم شدن است و هوای بسیار سرد قطب شمال به سمت جنوب منتقل نمی‌شود. زمستان گذشته به‌ویژه در سراسر مناطق شرق رودخانه می‌سی‌سی‌پی خفیف بود، اما در سراسر غرب سردتر از حد متوسط بود. بسیاری از ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اثرات تغییرات آب‌و‌هوایی را در طول ماه‌های زمستان به‌طور حادتر احساس کنیم.

زمستان امسال هفدهمین زمستان گرم ثبت‌شده در تاریخ سراسر ایالات متحده بود. کارشناسان درباره افزایش شدت و تکرار اتفاقات شدید آب‌وهوایی هشدار داده‌اند و گفته‌اند که موج گرمای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، مقابله با آتش‌سوزی‌ها را دشوار کرده است.

مجله جهان ارتباطات و محیط زیست سال ۲۰۲۲ در یک مطالعه نشان داد آنچه در منابع رسمی «گرمای خطرناک» نام‌گذاری شده است، به احتمال زیاد در دهه‌های آینده حداقل سه برابر خواهد شد. این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که با بدتر شدن وضعیت اقلیمی، اکثر مناطق جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.  

در بسیاری از شهر‌های ثروتمند مناطق معتدل جهان که نزدیک خط استوا قرار دارند، دمای هوا به بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسیده و رطوبت افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهند تا اواسط همین قرن، چنین روز‌های گرم و خطرناکی ۲۰ تا ۵۰ بار در سال تکرار خواهند شد.

بیشتر از جهان