پدیده «ال‌نینو» به افزایش ناگهانی دما در جهان منجر می‌شود

ال‌نینو یک پدیده آب‌و‌هوایی طبیعی است که به طور متوسط هر دو تا هفت سال یک بار، در اقیانوس آرام گرمسیری رخ می‌دهد

جهان کم‌کم به سوی گرمایش جهانی ۱.۵ سانتی‌گراد پیش می‌رود - Canva

سازمان جهانی هواشناسی (دابلیو‌ام‌او) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که طی ماه‌های آینده ممکن است یک رویداد گرمایش ال‌نینو رخ دهد و این امر نگرانی‌ها را در خصوص افزایش بیشتر دمای کره زمین در سال ۲۰۲۳ بیشتر کرده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های مدلی که روز چهارشنبه منتشر شد، احتمال وقوع پدیده ال‌نینو، مشابه سردتر لانینا که بر دما و الگوهای بارش در نقاط مختلف جهان اثر گذاشته، در ماه‌های مه تا ژوئیه جاری، به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که این فاز پیش از دوره‌ای از شرایط خنثی طی ماه‌های مارس تا مه رخ خواهد داد و احتمال ادامه آن پس از ماه مه اندکی کاهش می‌یابد، اما همچنان بالا باقی می‌ماند.

ال‌نینو یک پدیده آب‌و‌هوایی طبیعی است که به شکلی بی‌نظم و بی‌قاعده‌، به طور متوسط هر دو تا هفت سال یک بار، در اقیانوس آرام گرمسیری رخ می‌دهد. بروز این پدیده به گرم شدن سطح اقیانوس یا دماهایی بالاتر از میانگین سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری مربوط است.

ال‌نینو اغلب پس از دوره‌ای از لانینا رخ می‌دهد که علامت مشخصه آن دمای پایین‌تر از حد معمول سطح دریا در همان منطقه است. با این حال، به‌رغم وقوع این پدیده، چند سال اخیر از زمانی که ثبت [داده‌ها] شروع شد، از داغ‌ترین سال‌ها در سراسر جهان بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لانینای کنونی در سپتامبر ۲۰۲۰ با یک وقفه کوتاه در تابستان شمالی ۲۰۲۱ آغاز شد. لانینا به سرد شدن دمای سطح اقیانوس در مقیاس کلان در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی استوایی به همراه تغییرات در گردش جوی گرمسیری مربوط است. این پدیده معمولا مانند ال‌نینو بر آب‌وهوا و اقلیم اثر دارد.

اما لا‌نینا با خشکسالی مداوم در شاخ بزرگ آفریقا و بخش‌های بزرگی از آمریکای جنوبی و همچنین بارندگی بالاتر از میزان متوسط در جنوب شرق آسیا و استرالزی همراه بوده است.

یک نظریه جدید اقلیم منطقه‌ای که ۲۲ فوریه منتشر شد، هشدار داد که وضعیت فاجعه‌بار در شاخ آفریقا از این هم بدتر خواهد شد زیرا انتظار می‌رود فصل بارانی آتی مارس تا مه کم باشد.

با ضعیف شدن لانینا و پیش‌بینی‌های شروع ال‌نینو، نگرانی‌هایی وجود دارد که ماه‌های آینده ممکن است گرمای بیشتری را به همراه داشته باشد، چرا که جهان کم‌کم به سوی گرمایش جهانی ۱.۵ سانتی‌گراد پیش می‌رود.

سال ۲۰۱۶ در حال حاضر گرم‌ترین سال ثبت‌شده است و بر اساس بررسی سال گذشته اداره هواشناسی بریتانیا، که مرکز اصلی دابلیو‌ام‌او برای پیش‌بینی‌های اقلیمی سالانه تا دهه‌ای است، ۹۳ درصد احتمال وجود دارد که دست‌کم یک سال تا سال ۲۰۲۶ گرم‌ترین سال ثبت‌شده باشد.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، گفت: «نخستین کاهش و افت سه‌گانه لانینا در قرن بیست‌ویکم بالاخره به پایان می‌رسد. اثر سردکنندگی لانینا یک ترمز موقتی برای افزایش دمای جهانی ایجاد کرد؛ با آنکه دوره هشت ساله گذشته گرم‌ترین دوره ثبت‌شده بود.»

تالاس خاطرنشان کرد: «اگر ما اکنون وارد فاز ال‌نینو شویم، این موضوع احتمالا به یک افزایش دمای جهانی دیگر دامن خواهد زد.»

ال‌نینو و لانینا پدیده‌های طبیعی به شمار می‌روند، اما مقارن با پس‌زمینه‌ای از یک بحران اقلیمی ناشی از [فعالیت] انسان رخ می‌دهند که دمای جهانی را افزایش می‌دهد، بر الگوهای بارندگی فصلی تاثیر می‌گذارد و آب‌وهوای ما را نامعتدل‌تر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان