کاهش یخ‌های اقیانوس منجمد جنوبی به پایین‌ترین سطح ثبت‌شده

سرنوشت قطب جنوب، به‌ویژه یخ‌های روی خشکی بسیار مهم است، زیرا این قاره به اندازه‌ای یخ دارد که اگر آب شود سطح دریاها را چند متر بالا ببرد

رصد ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در طول چهار دهه گذشته هیچگاه سطح یخ‌های قطب جنوب به اندازه هفته گذشته پایین نبوده است.

در طول ۴۴ سال، ماهواره‌ها به دانشمندان کمک کرده‌اند تا میزان یخ شناور در اقیانوس را در اطراف خط ساحلی ۱۸ هزار کیلومتری قطع جنوب ردیابی کنند.

آب‌های حاشیه‌ای این منطقه هر ساله شاهد جابه‌جایی عظیمی است؛ چنانکه یخ‌های دریا هر سپتامبر به حدود ۱۸ میلیون کیلومتر مربع، یعنی به اوج خود می‌رسند و تا فوریه به کمی بالاتر از دو میلیون کیلومتر مربع کاهش می‌یابند. اما در وضعیت کنونی گستره پوشش یخی بیشتر کاهش یافته است.

به گزارش گاردین و به نقل از ویل هابز، کارشناس یخ دریای قطب جنوب در دانشگاه تاسمانیا، در همه جا یخ کمتری مشاهده می‌کنیم.

تابستان ۲۰۲۲ در نیمکره جنوبی، میزان یخ دریا به یک میلیون و ۹۲۰ هزار کیلومتر مربع کاهش یافت که بر اساس مشاهدات ماهواره‌ای که از ۱۹۷۹ آغاز شد، پایین‌ترین رقم تاکنون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین می‌نویسد که تا ۱۲ فوریه سال جاری، رکورد سال ۲۰۲۲ هم شکسته شده است. یخ‌ها همچنان ذوب می‌شدند و در ۲۵ فوریه وسعت آن‌ها به کمترین حد خود، یعنی یک میلیون و ۷۲۰ هزار کیلومتر مربع کاهش یافت. این به معنای آن است که گستره یخی به مساحتی دو برابر تاسمانی، بیش از پیش کاهش یافته است.

ویل هابز می‌گوید یخ دریا بسیار بازتاب‌دهنده نور خورشید است به همین دلیل، علت ذوب شدن نمی‌تواند نور خورشید باشد، اما اگر پشت یخ‌ها آب جریان یابد (آب دریای آزاد)، می‌تواند یخ‌ها را از زیر آب کند. هابز و سایر دانشمندان می‌گویند که رکورد جدید، سومین بار است که در شش سال گذشته شکسته می‌شود و تلاش برای یافتن دلیل و واکنش مناسب به این تغییرات آغاز شده است.

سرنوشت قطب جنوب، به‌ویژه یخ‌های روی خشکی بسیار مهم است، زیرا این قاره به اندازه‌ای یخ دارد که اگر آب شود سطح دریاها را چند متر بالا ببرد.

یکی از زمینه‌های مهم نگرانی، از بین رفتن چشمگیر یخ در اطراف دریاهای آموندسن و بلینگهاوزن در غرب این قاره است، زیرا این منطقه میزبان یخچال‌های طبیعی آسیب‌پذیر توئیتس است که به «یخچال روز قیامت» هم مشهور است و می‌تواند سطح آب دریا تا نیم‌متر افزایش دهد.

پروفسور مت انگلند، اقیانوس‌شناس و دانشمند اقلیمی در دانشگاه نیو‌ساوت‌ولز، می‌گوید: «نمی‌خواهیم یخ‌های دریا را در جایی که این قفسه‌های یخی آسیب‌پذیر قراردارند، و صفحات یخی پشت‌ آن‌ها، از دست بدهیم.»

او می‌افزاید که احتمالا نشانه‌هایی از گرم‌شدن چشمگیر و عقب‌نشینی یخ‌های دریا در قطب جنوب‌ به چشم می‌خورد، و مشاهده رسیدن آن به این سطوح قطعا موجب نگرانی است.

داده‌های دانشمندان نشان می‌دهد که دو سوم خط ساحلی این قاره در ماه گذشته در معرض آب‌های آزاد قرار گرفته است که بسیار بالاتر از میانگین بلند‌مدت ۵۰ درصدی است.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۹، منطقه دریای آموندسن دوره‌های طولانی‌تر را بدون یخ بودند و بخش بیشتری از خط ساحلی در معرض آب دریای آزاد بود. دکتر تد کسامبوس، کارشناس یخ دریاها در دانشگاه کلرادو می‌گوید که کاهش یخ دریا در قطب جنوب جامعه علمی را به این فکر می‌اندازد که آیا روندی وجود دارد که با تغییرات آب‌وهوایی جهانی مرتبط است یا خیر.

برای سال‌های متمادی، قطع جنوب برخی از مدل‌های آب‌وهوایی را گیج کرده بود زیرا یخ‌های دریا به‌طور متوسط اندکی افزایش یافته بود تا اینکه در سال ۲۰۱۶ شروع به سقوط کرد.

یک مطالعه نشان داده است که گرم شدن اقیانوس نیز در کاهش ناگهانی یخ دریا در سال ۲۰۱۶ نقش داشته است.

دکتر آریان پوریچ، دانشمند حوزه اقلیمی در دانشگاه موناش می‌گوید قطب جنوب ممکن است دور از دسترس به نظر برسد اما تغییرات اطراف آن می‌تواند بر آب‌وهوای جهانی  و شهرهای ساحلی در سراسر جهان تاثیر بگذارد. به همین دلیل همه باید نگران اتفاقاتی باشند که در قطب جنوب می‌افتد.

بیشتر از جهان