سیزده روز پس از زلزله،‌ سه نفر دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شدند

کشته شدن فوتبالیست غنایی در زلزله تایید شد

با وجود گذشت ۱۳ روز از زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه،‌ همچنان شاهد نجات بازماندگان زلزله‌ایم. روز شنبه خبر نجات سه نفر دیگر منتشر شد. این در حالی است که تعداد کشته‌شدگان زلزله از ۴۶ هزار نفر گذشته است. این آمار شامل ۴۰  هزار و ۶۴۲ کشته در ترکیه و بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کشته در سوریه (طبق آمار حکومت این کشور و سازمان ملل) است.

روز شنبه کشته شدن کریستیان آتسو، فوتبالیست ۳۱ ساله غنایی،‌ در زلزله ترکیه تایید شد. این بازیکن سابق لیگ برتر بریتانیا سال گذشته به تیم «هاتای اسپور» ترکیه پیوسته بود و از روز زلزله خبری از او نبود. مراد اوزون‌محمد، مدیر برنامه‌های آتسو، روز شنبه در هاتای به خبرنگاران گفت: «جسد بی‌جان آتسو زیر آوار پیدا شد.»

از سوی دیگر، متحدان سوریه و ترکیه بر حمایت خود تاکید کرده‌اند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز شنبه پیامی ویدیویی منتشر و تاکید کرد که برلین زلزله‌زدگان را تنها نخواهد گذاشت. شولتس با استفاده از ضرب‌المثلی ترکی گفت: «دوست حقیقی را آدم موقع نیاز می‌شناسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شولتس افزود: «نمی‌توان فاجعه را معکوس کرد، اما می‌توانیم در زمان نیاز، کمک کنیم و آلمان مشغول کمک است.»

در سوریه با توجه به تقسیم کشور به مناطق مختلف در جریان جنگ داخلی، پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد. رئیس «برنامه جهانی غذا» که نهادی از سازمان ملل است روز شنبه هشدار داد که مقام‌های محلی در شمال غربی سوریه به این نهاد دسترسی کافی ارائه نکرده‌اند. دیوید بیزلی در ضمن هشدار داد که این سازمان تنها برای ۶۰ روز دیگر پول دارد.

بیزلی که در نشست امنیتی مونیخ حضور دارد، گفت: «دولت‌های سوریه و ترکیه واقعا همکاری می‌کنند و به ما دسترسی لازم برای گذر از مرزها را می‌دهند، اما برای ورود به شمال غربی سوریه با مشکل مواجه شده‌ایم و مقام‌های این منطقه به ما دسترسی لازم را نمی‌دهند.»

بیشتر از جهان